Zorgbuurthuis iets voor Riel en Goirle?

20 juli 2023

Zorgbuurthuis iets voor Riel en Goirle?

Ondertussen nu het merendeel van de politiek in Goirle en Den Haag vooral met zichzelf bezig zijn, verliezen wij de gemeenschap niet uit het oog. Nadat uit ons onderzoek in Riel bleek was dat er grote behoefte is aan een kleinschalig bejaardenhuis oftewel het zorgbuurthuis. Omdat veel ouderen uit Riel, in hun vertrouwde omgeving, zo lang mogelijk zelfstandig willen wonen, zodat eenzaamheid en de negatieve gevolgen daarvan voorkomen worden. Een zorgbuurthuis is misschien een doeltreffend medicijn tegen eenzaamheid.

In 2019 nam de Tweede kamer een voorstel van SP-leider Lilian Marijnissen aan voor het stimuleren van zorgbuurthuizen. Marie-Therese Janssen SP-raadslid in Oss heeft met betrokken burgers, een sociaal vastgoed eigenaar, een zorgorganisatie en hulp van de hulp gemeente een zorgbuurthuis is gerealiseerd. Bestaande uit 15 appartementen, met een gezamenlijke ruimte.  in Oss.

Wij SP Goirle hebben onlangs een werkbezoek in Oss gebracht. Het is een oud schoolgebouw, wat omgedoopt is tot zorgbuurthuis, “ t Hageltje”. Je gaat eerst de schoolhal binnen met een grote ouderwetse trap en twee liften. Dan kom je in een gezamenlijke ruimte waar bewoners en ouderen uit de buurt elkaar kunnen ontmoeten voor aanspraak, activiteiten, kop koffie en gezamenlijk eten van een maaltijd. De gemeente betaald de zorg niet geindiceerd en ook de gezamenlijke ruimte via de WMO voor drie jaar als proef. Als dit slaagt dan kan dit kostenbesparend werken, en tevens ook een dagbesteding voor ouderen uit de buurt zijn. De zorg bestaat uit twee vaste medewerkers van een zorgorganisatie, die ondersteunt worden door de wijkverpleegkundige. Op deze manier proberen ze,  om er voor deze ouderen te zijn op eenzame momenten, het verpleeghuis uit te stellen.

Wij denken dat het dorp Riel een ideale plaats is om te beginnen met deze woonvorm. Het heeft een hechte sociale dorpsgemeenschap en vele vrijwilligers. Hierdoor kunnen ouderen daar graag willen, deel uit blijven maken van de Rielse gemeenschap. Het is daarom dat wij binnenkort met betrokken Rielenaren en de lokale organisaties om tafel gaan, om de mogelijkheden te bekijken. Wat zou het mooi zijn als Riel het eerste Zorgdorpshuis heeft van Nederland.