Succesvolle Begrotingsraad voor de SP

23 november 2019

Succesvolle Begrotingsraad voor de SP

De SP heeft de helft van de eigen en een aantal gedeelde voorstellen erdoor gekregen. Dit vond plaats tijdens de behandeling van de begroting voor 2020 in de gemeenteraad van Goirle, die duurde 3 dagen vanaf 12 t/m 14 november. Waarbij 55 voorstellen werden ingediend. De SP stemt in met de begroting door dit succes. Voor de meerjarenbegroting houdt de SP een slag om de arm, omdat hierin nog veel kan veranderen.

De SP voorstellen die het haalden waren er 3 van de 6 in totaal. Waaronder een voorstel die oproept om bij afschaffing van de poetsbon te zoeken naar een alternatief voor mantelzorgers, die er nu veel gebruik van maken. Dit om hun al zware taak te verlichten. Daarnaast voldoen de zorgbehoevende die nu gebruik willen maken van huishoudelijke zorg als ze samenwonen met partners en/of kinderen niet aan de criteria. Verder wordt de inclusie agenda voortgezet, wat het college wilde uitstellen De inclusie agenda is een plan waarin de gemeenteraad bepaalt wat en hoe Goirle voor iedereen toegankelijker moet worden om deel te nemen aan de samenleving. Dit geldt bijvoorbeeld voor mensen met een beperking. Een ander succes is het aannemen van het voorstel die het college op roept de provincie en/of Arriva te vragen de onheuse behandeling van Goirle, door het ongevraagd wijzigen van de bus route door de Hellen, te compenseren door de 114.000 euro voor de aanleg nieuwe bushaltes te betalen aan de gemeente Goirle. Met tegenzin gaat Wethouder Piet Poos (CDA) toch weer een poging wagen. De SP laat het hierbij niet zitten, want Goirle verdient beter openbaar vervoer.

Verder heeft de SP een aantal voorstellen met andere fracties met succes ingediend. De SP vond de plannen van het college om te stoppen met subsidies voor sporten voor mensen met een beperking, het project Marietje Kessels en buurtbemiddeling onrechtvaardig. Daarom heeft de SP voorstellen van onder andere Pro Actief Goirle en de PvdA mede ingediend. Deze voorstellen hebben allen een meerderheid gehaald in de gemeenteraad.

De SP betreurt wel dat de bezuinigingen op sportsubsidies zoals de waarderingssubsidie en Sjors sportief en creatief toch doorgaan. Voorstellen om dat te voorkomen hebben het niet gehaald. Stijn van den Brekel: “De SP gaat strijden om deze bezuinigingen wat kleine sportverenigingen vooral pijn gaat doen van tafel te krijgen. Dit is mogelijk omdat ze pas in 2021 ingaan. Dat geldt tevens voor de bezuinigingen op cultuur. De SP wacht de cultuurnota af voor we beslissen over de 3 ton aan voorgenomen bezuinigingen.” Door dat de meerderheid voor de SP belangrijke voorstellen steunden, die de solidariteit en het menselijk bestaan bevorderen, heeft de partij ingestemd met de begroting voor 2020. Voor de jaren na 2020 is voor de SP een ander verhaal.