Gemeenteraadsverkiezingen 2014

Stop armoede

We zien dat armoede in ons land toeneemt en dat terwijl Nederland tot de rijkste landen van Europa behoort. In onze gemeente is armoede weinig zichtbaar, toch melden ook hier steeds meer mensen zich noodgedwongen bij de gemeente voor bijstand of bij de voedselbanken in Tilburg. Armoede is een voedingsbodem voor nieuwe problemen zoals eenzaamheid, verwaarlozing, verslaving, depressie of criminaliteit. Op initiatief van de SP is de langdurigheidstoeslag verhoogd naar 110% van het sociaal minimum. Recent nog heeft op verzoek van de SP de directeur van Cultureel Centrum Jan van Besouw beloofd om overgebleven kaartjes voor theatervoorstellingen beschikbaar te stellen voor mensen die leven van het sociaal minimum. Armoedebestrijding blijft onze volle aandacht houden.

Daarom wil de SP:
Dat er geen leeftijdsgrenzen zijn voor de solidariteitsregeling zodat meedoen makkelijker is voor alle minima.
Dat de computerregeling voor alle schoolkinderen geldt die in armoede opgroeien.
Dat kwijtschelding van gemeentelijke belastingen ook mogelijk is voor zzp’ers en kleine ondernemers.
Dat medische kosten voor huisdieren (deels) vergoed kunnen worden. De verzorging van een huisdier kost geld en dat moeten mensen beseffen voor ze een huisdier aanschaffen. Maar als financiële omstandigheden drastisch veranderen mogen huisdieren niet de dupe worden van nieuwe omstandigheden. Huisdieren kunnen troost bieden en eenzaamheid doorbreken.
Dat bijzondere regelingen voor de minima helder en overzichtelijk gecommuniceerd worden naar mensen die in aanmerking komen voor deze regelingen.