SP: Open het debat over toekomst NAVO nu

19 februari 2007

SP: Open het debat over toekomst NAVO nu

“Nu de NAVO in 2009 een nieuw strategisch concept wil, is het tijd om ook in Nederland het publieke en politieke debat daarover te openen.” Dat zegt SP-senator Tiny Kox vanuit Brussel. Daar wordt de parlementaire assemblee van de NAVO bijgepraat over de ontwikkelingen in het bondgenootschap en de toekomst van de grootste militaire organisatie van de wereld.

Volgens Kox moeten we niet afwachten maar meepraten over de toekomst van de NAVO: “Dit is het moment om een brede discussie te beginnen. De uitkomst ligt nog niet vast. Secretaris-generaal De Hoop Scheffer wil voor zijn vertrek in 2009 zijn voortsel voor een nieuwe NAVO op tafel hebben. NAVO-opperbevelhebber generaal Craddock zei me dat hij dat plan steunt en het nodig en mogelijk vindt om dat nieuwe concept bij de 60ste verjaardag van de NAVO in 2009 te presenteren. Maar de Amerikaanse NAVO-ambassadeur Victoria Nuland zei me juist dat zij twijfelt of 26 lidstaten het wel eens kunnen worden over een nieuwe NAVO. Toch vindt ook zij dat het debat wel moet beginnen. Welnu, hoeveel aanmoediging hebben we nog nodig?”

Naast de toekomst is vooral het heden onderwerp van bespreking in Brussel. “Bijna al onze aandacht gaat naar Afghanistan.” aldus de Canadese generaal Hunault, op dit moment voorzitter van het machtige militaire comité van de NAVO. In antwoord op de vraag van Kox waarom er in Afghanistan zo weinig vooruitgang wordt geboekt, zei hij ervan overtuigd te zijn dat het goed komt en dat de NAVO op het goede spoor zit. Die mening wordt niet door Kox gedeeld: “De oorlog in Afghanistan duurt al langer dan de Tweede Wereldoorlog, terwijl het verzet eerder toeneemt dan afneemt en het conflict dreigt te verworden tot een soort nationale bevrijdingsstrijd tegen buitenlandse bezetters.”

dames
Volgens Hunault is mislukken in Afghanistan geen optie. Of zoals de Canadese NAVO-ambassadeur het plastisch zei: “Als we mislukken in Afghanistan, zeg dan maar dag met het handje tegen de NAVO!”

De suggestie van Kox om na te gaan of het uit 1949 stammende NAVO-verdrag nog wel bij de tijd is, wel door VS-ambassadeur Nuland van tafel geveegd: “Het NAVO-verdrag is als de Amerikaanse grondwet, helder, kort en daarom nog altijd actueel.” De SP-senator denkt daar anders over: “De oude, koude-oorlog-NAVO is verleden tijd, de nieuwe NAVO zoekt zijn weg en dat gaat niet goed. Daarom is het tijd om na te gaan of we niet een helemaal nieuwe wereldwijde veiligheidsstructuur nodig hebben, waarin afbouw van militaire vermogens en opbouw van mondiale ontwikkeling en veiligheid centraal staan.”