toekomst Molenpark

14 maart 2007

toekomst Molenpark

In het Brabants Dagblad van 9-3-2007 stond een bericht over het Molenpark. Voor de windvang van de molen moeten bomen wijken. De SP heeft al vele reacties gekregen van mensen die zich zorgen maken over deze ontwikkeling. Wij hebben er op gewezen dat het recht op windvang een wettelijk recht is van de molenaar, en dat een molen die niet of slecht kan draaien aan slijtage onderhevig is.

Natuurlijk zijn wij ook trots op de molens van Goirle. Wel maakt de SP zich, samen met anderen, zorgen over de toekomst van het park.

Zo staat in het krantenbericht dat de Stichting Akkermolens Goirle (SAG) eigenlijk 36 bomen wil zien verdwijnen, maar dat de gemeente zo ver nu nog niet wil gaan.
Verder in het stuk staat het weer: “In nauwe samenwerking met de SAG is een inventarisatie opgesteld, daaruit kwamen 36 bomen die windhinder geven”. En weer die zin: “Zo ver wil de gemeente nu nog niet gaan”. Verder in het stuk staat weer : Op dit moment willen wij niet verder gaan”, aldus wethouder van Boxtel. Ook in Stadsnieuws die slag om de arm:”De molen krijgt op korte termijn meer wind door het kappen van vier bomen,in afwachting van de herindeling van het park”.

Beste wethouder: waarom wordt er gesproken in termen van ”zover wil de gemeente nu nog niet gaan”, “op dit moment” en “in afwachting van”?
Het Molenpark is jarenlang verwaarloosd door de gemeente, achterstallig onderhoud heeft het groen geen goed gedaan.
Toch is het een park waar veel mensen plezier aan beleven, vooral het voeren van de dieren. Altijd zijn er ouders en grootouders met kinderen. De SP ziet een mooie toekomst voor het Molenpark, misschien met een speeltuin en/of kinderboerderij.

In het centrum van Goirle is elke boom die waarde had gekapt, denk aan de eeuwenoude bomen op de Hovel waar zelfs de Vredesboom moest verdwijnen.
Denk aan de fraterstuin, ook met de grond gelijk gemaakt.

Het Molenpark is het laatste stukje groen in ons dorp, voor velen een oase van rust en recreatie met de kinderen. Op het ogenblik is milieu een hot item. Over de enorme waarde van bomen is iedereen het eens. De SP spreekt zijn bezorgdheid uit over het groenbeleid van onze gemeente.

Onze wens: er moet meer aandacht naar het Molenpark, vraag inwoners van Goirle hoe het Molenpark versterkt kan worden, maar vooral, een park met veel bomen en groen! Een speeltuin en/of kinderboerderij zou ons inziens prachtig zijn.

Op dit ogenblik is wethouder van Eijkeren bezig met de toekomstvisie Goirle en Riel.
De SP vraagt hierbij aan wethouder van Eijkeren dit schrijven toe te voegen aan de reacties die al binnen zijn.
Het is vanuit de SP een positieve bijdrage, immers, buiten het stenen centrum kan het Molenpark het GROENE HART van Goirle worden!!!!
Dit kan makkelijk gerealiseerd worden, als er de politieke wil maar is!!