Vuurwerk, Duurwerk !!

3 februari 2008

Vuurwerk, Duurwerk !!

Nederland heeft het feestje van de jaarwisseling achter de rug. Eerst werd verteld dat de jaarwisseling rustig was verlopen maar niets bleek minder waar toen de balans van de schade werd opgemaakt. Ruim 11miljoen euro! Op veel plaatsen zijn auto's en scholen in brand gestoken. En helaas is Goirle wat dat betreft de dans niet ontsprongen want ook in de Hellen gingen de noodlokalen van basisschool de Bongerd verloren door brand die werd veroorzaakt door zwaar vuurwerk.

De daders zijn gelukkig gepakt en gezien hun leeftijd kunnen ze volledig verantwoordelijk worden gesteld voor de gevolgen van hun wangedrag.
De afgelopen maanden is er in heel Goirle veel vuurwerkoverlast geweest en we mogen van geluk spreken dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd. Vuurwerk roept bij veel mensen allang niet meer het gevoel van vreugde op maar veel meer het gevoel van irritatie.
Toen de school in brand stond lieten sommige mensen hun woede duidelijk merken. "Ze krijgen tegenwoordig geen opvoeding meer alles mag en dit is het resultaat" en "hier zie je toch nooit politie, ze kunnen doen wat ze willen". Met "ze" wordt natuurlijk een deel van de jeugd bedoeld, want gelukkig zijn er ook jongere die het prima doen laten we dat niet vergeten.
Ik kan de boosheid echter wel begrijpen want voor de buurt was het geen verrassing dat het zo uit de hand is gelopen,omwoners zagen het aankomen,de gemeente blijkbaar niet.
Het vuurwerk probleem begint al als de zomer ten einde loopt. Maanden voor de jaarwisseling zien we overal jeugd op straat die ons telkens proberen op te schrikken met nog harder vuurwerkgeknal. Voor veel dieren breekt dan een stressvolle periode aan en ook mensen storen zich aan het hinderlijk geknal dat dagelijks te horen is. De politie laat zich te weinig zien in deze periode van het jaar en de jeugd lijkt ongestoord hun gang te kunnen gaan. Maar ook ouders mogen hun ogen niet sluiten en moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Levensgevaarlijk zijn de experimenten die met vuurwerk worden uitgehaald. Afvalbakken en containers worden gevaarlijke projectielen. Met verbazing heb ik gezien hoe soms zeer jonge kinderen betrokken zijn bij ondoordachte handelingen met vuurwerk en dat terwijl hun ouders op de hoek van de straat wonen. Vuurwerk is geen kinderspel! Keurige kinderen van keurige ouders liepen dagen voor de jaarwisseling met vuurwek op straat te spelen."ach,ze doen het allemaal dat hou je toch niet tegen". Opvoeden is geen gemakkelijke taak,zeker niet is als het om pubers gaat, maar een kind van 8 moet toch nog ontzag en respect voor zijn ouders kunnen hebben. Met huivering heb ik veel kinderen met een rugzak vol vuurwerk zien lopen en ik vraag me af van wie ze dat pakket vuurwerk van 100 Euro hebben gekregen?
Ook vraag ik me af als kinderen op jonge leeftijd normaal vuurwerk al zo gewoon vinden welk "vuurwerk"willen ze dan zien als ze ouder zijn?
Laat vuurwerk iets bijzonders blijven, alleen bedoeld voor heel speciale momenten maar laat het vooral geen kinderspeelgoed worden want dat is het niet!
We hebben nog 12 maanden om na te denken hoe we eind 2008 rustig en feestelijk af kunnen sluiten.Met de goede wil van burgers en een toeziend oog van de politie moet dat toch lukken.
Een goed en gezond jaar voor iedereen!