Afval, het blijft een probleem...

7 mei 2008

Afval, het blijft een probleem...

Er worden miljoenen verdiend met het ophalen van ons afval. Het wordt soms verkocht aan andere landen, of naar ontwikkelingsgebieden verscheept om te recyclen of domweg te storten. En altijd krijgt u als burger te horen dat u als vervuiler moet betalen.

Dat hoorde u ook in 2002 toen onze gemeente het diftar systeem wilde invoeren.
U weet nog wel, het systeem dat burgers laat betalen naar het gewicht van het aangeboden huisvuil, of naar het aantal keren dat de container wordt buitengezet.
Via deze kostenprikkel zou u bewuster inkopen, en aldus de afvalberg kleiner maken.
De SP heeft hiertegen actie gevoerd. Volgens ons bent u immers geen vervuiler, u produceert geen afval maar houdt het over! Wij wezen er toen ook op dat dit systeem oneerlijk is, peperduur, ongezond en niet werkt. De gemeenteraad heeft het diftarplan destijds afgeserveerd.

Maar de discussie over ons afval ging gewoon door, niet alleen in onze gemeente maar ook in heel Nederland. In het lentenummer voor duurzame ondernemers P+ People Planet Profit van 2004 stond een artikel dat Nederland al lang grootschalig op biologisch afbreekbare verpakkingsmaterialen had kunnen overgaan.
Grote industriële reuzen als BASF, BAYER en BP hadden miljoenen geïnvesteerd in technologie om de omschakeling naar biologisch afbreekbaar plastic mogelijk te maken. Dit werd toentertijd tegengehouden door de VNG, de Nederlandse Vereniging van Gemeenten. Ze waren wel voor afbreekbare verpakkingen, maar de consument, u dus, zou het verschil niet zien tussen plastic dat in de groenbak mag en gewoon plastic.

En de discussie ging voort…………..
In februari 2005 kwam staatssecretaris van Geel (milieu) met het voorstel dat fabrikanten vanaf 2006 melkpakken, kartonnen dozen en plastic drinkflessen moesten gaan inzamelen en verwerken. Hij verwachtte dat de fabrikanten deze kosten zouden doorberekenen aan de consument, dus u alweer.
De kosten voor het milieu zouden zo worden opgenomen in de productprijs.
Van Geel noemde dat “een eerlijk systeem waarin de vervuiler betaalt”.
Hij was dus van mening dat u een vervuiler bent, en afval produceert en niet gewoonweg overhoud als u boodschappen doet.

En weer ging de discussie door…………..

De huidige regering van CDA, PvdA en CU, u weet wel, die van “ na het zuur krijgt u nu het zoet”, heeft weer een oplossing.
Voor een beter milieu gaat u verpakkingsbelasting betalen! Die belasting wordt opgelegd aan de industrie, die berekent deze door naar de supermarkt, en de supermarkt berekent deze weer door naar de consument: dus u alweer!

Voor mij ligt een doos met toastjes. Deze doos is verpakt in plastic, dan een kartonnen doos, en de toastjes zijn per 4 stuks weer opnieuw verpakt in plastic.
Volslagen idioot, en zo kan ik meer voorbeelden aangeven.

De regering slaagt er steeds maar niet in om met de industrie duidelijke afspraken te maken om de berg verpakkingsmateriaal terug te dringen. Ook met deze extra belastingmaatregel zal dat niet lukken. Uw volle container bevat hoofdzakelijk verpakkingsmateriaal. Daaraan verdienen de producenten van verpakkingsmaterialen, de leveranciers van de grondstoffen daarvan (zo is plastic een aardolie product) en de afvalverwerkers. En de consument wordt neergezet als vervuiler, en dus legt de regering u een extra belasting op.