Waar blijft de bus?

14 januari 2009

Waar blijft de bus?

Reizen met de bus wordt goedkoper” kopte het Brabants Dagblad van 23 december jl.. Maar wat heb je daaraan als de bus niet komt? Bij de invoering van het nieuwe busvervoer volgens de TOP (Tilburgs Openbaar vervoer Plan) is Goirle er flink op achteruit gegaan.

Terwijl het Brabants Dagblad op 27-2-2003 schreef dat de stadsbus naar Goirle niet meer over de Tilburgseweg zou gaan, waren de Bocht, het Mill Hillcollege en Kompaan met haar jeugdzorg en speciale scholen, volgens hetzelfde artikel nog niet van dit feit op de hoogte.

De volgende dag stond in dezelfde krant een uitspraak van de toenmalige wethouder, dhr. de Vries: “Stadsbus in Goirle is maximaal haalbaar” en “Natuurlijk heb ik het liefst dat dat overal elk kwartier een bus komt, maar dan moeten we de portemonnee trekken.”

Daar was de toenmalige gemeenteraad het niet mee eens. Tijdens de vergadering van de commissie welzijn in april 2003, hadden alle politieke partijen veel moeite met het wegvallen van de bushalte op de Tilburgseweg. Dhr. Molkenboer (Lijst Riel Goirle): “Wij hebben in het verleden bij de vaststelling van het vervoersplan zitten slapen, wij moeten proberen het besluit dat er ligt terug te draaien.”

En volgens Dhr. van Hest (GroenLinks):”Wij hebben dit besluit al heel lang met ons volle verstand genomen, maar ik begin eraan te twijfelen of we dat wel met ons volle verstand hebben gedaan.”

De voorzitter van de commissie, toenmalig wethouder Verhoeven, sprak de volgende woorden: ”Wij gaan terug naar de wethouder van Tilburg om een en ander in goede banen te leiden.”
Dit alles naar aanleiding van bezwaren van de Bocht, Kompaan en de Boschkens.

In de krant van 20-03-2004 stel wethouder de Vries tevreden vast dat er in Goirle geen nood is aan bussen.
In maart 2005 werden we bedolven onder folders met maar één verhaal: “Reizen met de bus wordt een stuk aantrekkelijker” en “ Zodat ook inwoners zonder auto overal naar toe kunnen.” Plus: “Minder auto’s = minder uitlaatgassen = een schoner milieu.’

Als klap op de vuurpijl: “Met een goed openbaar vervoer krijgen inwoners wat ze verdienen.”
Op de kaart in het midden van de folder is de Tilburgseweg niet afgebeeld. Die bestaat voor de bus immers niet meer!
In de daar op volgende jaren is ons centrum flink op de schop gegaan. Nu de rust terug is zie je pas hoe de bus gemist wordt. Bij de Hovel, het verzorgingsgebied rond St. Elisabeth en de Tilburgseweg.

In haar verleden werd de buurtbus aangedragen als oplossing voor de ergste nood, maar ook die wordt op 4 januari 2009 opgeheven. Dus geen rechtstreekse verbinding meer met het Sint Elisabethziekenhuis. Voor deze verbinding is gewoon te weinig reclame gemaakt, volgende chauffeurs. Overigens allemaal vrijwilligers.
Voor de SP Goirle is bovenstaande onbegrijpelijk. De provincie spreekt over goedkoper reizen met de bus om de files en de CO² uitstoot te verminderen.

Maar, zoals gezegd, wat heb je daaraan als de bus niet komt?
Het wordt tijd dat zowel de gemeenteraad als het college wakker wordt!!

SP Goirle

Geest van Ostaden