De bus terug!

16 maart 2009

De bus terug!

Nog steeds geen resultaten

Vele mensen vragen zich af waarom er geen bushalte is bij de Hovel en bij het verpleeghuis. Ook de veelal oudere bewoners van de Dr Schaepmanstraat klagen hierover. De halte in de Dorpsstraat is te ver lopen. De SP heeft hierover een gesprek gehad met wethouder van Boxtel, maar nog geen echte antwoorden gekregen.
Ook hebben wij vragen gesteld aan de provincie, afdeling Econome en Mobiliteit.
Van het antwoord van de provincie schrokken we; volgens de provincie is de afstand van de bushalte Dorpsstraat naar de Hovel 300 meter., en: “ Daarnaast stoppen op de Tilburgseweg, op ongeveer 100 meter van de Hovel, de buslijn 132 van Veolia en lijn 450 van De Lijn”.
Volgens de provincie is er zesmaal per uur een verbinding met het centrum, waarvan twee maal per uur op zeer korte afstand.

In het antwoordt ging de provincie niet in op de afstand tot het verpleeghuis, de verzorgingsflat Bergvenne en de Dr Schaepmanstraat.
Voor de SP reden om weer naar Provinciale Staten te gaan met vervolgvragen en opmerkingen.
Ten eerste stoppen de buslijnen 132 en 450 niet op 100 meter van de Hovel. Lijn 11 en 450 stoppen in de Dorpsstraat, lijn 132 komt helemaal niet in de dorpskern!
We weten niet hoe de provincie aan deze foutieve informatie komt, maar we zullen ze er wel op wijzen!
Verder heeft de SP de afstanden gemeten van de halte Dorpsstraat naar de Hovel, het verpleeghuis en de Dr Schaepmanstraat.
De afstand van de bushalte Dorpsstraat naar de Hovel is 400 meter, dus geen 300 meter zoals de provincie zegt. De afstand van de bushalte Dorpsstraat naar het verpleeghuis St Elisabeth is maar liefst 695 meter! De afstand van de bushalte Dorpsstraat naar de voordeur van de flat in de Dr Schaepmanstraat is 673 meter.
Geen wonder dat de mensen klagen. Openbaar vervoer is geen luxe, maar een basisbehoefte. Wij hopen dat het gemeentebestuur ook in actie komt. Want onze gemeente heeft recht op een goede bereikbaarheid per bus.

Wij zullen u op de hoogte houden van de antwoorden van de provincie en de reactie van ons gemeentebestuur. Maar er gebeurt wel wat: De gemeente heeft een half miljoen euro subsidie gekregen van de provincie om de bushaltes aan te passen.
Zo moet het voor chronisch zieken en gehandicapten gemakkelijker worden om van het openbaar vervoer gebruik te maken.
“Maar ouderen van dagen en ouders met een kinderwagen profiteren er ook van”, aldus Karin van der Kruijs van het Platform gehandicapten Goirle.
Maar zoals gezegd, dan moet de bus er wel komen! Anders heb je aan een half miljoen ook niks!

Zoals gezegd; wij houden u op de hoogte!!