HANDICAP GEEN BELEMMERING VOOR EEN RAADSLID

26 februari 2010

HANDICAP GEEN BELEMMERING VOOR EEN RAADSLID

Stijn van den Brekel staat op de kieslijst van de Goirlese SP voor de gemeenteraadsverkiezingen. Van den Brekel (20) heeft de spierziekte van Duchenne en zit al tien jaar in een rolstoel. Na 3 maart hoopt de examenkandidaat Havo namens de SP in de Goirlese raad te zitten. Wat motiveert deze jongeman bij zijn eerste stappen in de wereld van de lokale politiek?
Interview door Nico de Beer

Vol zelfvertrouwen spreekt Van den Brekel op de dag dat het Kabinet valt over zijn eigen politieke aspiraties. De debacle in Den Haag verrast hem niet. ‘Ze rollen al jaren met elkaar over straat. Misschien zijn er nu kansen voor de SP om te gaan regeren.’
De jeugd als speerpunt
De politiek moet met jongeren in gesprek gaan, vindt Van den Brekel. Zij hebben ook een stem. Hier rust een grote uitdaging. De hedendaagse jeugd heeft maar weinig interesse in de politiek. Van den Brekel ervaart dit als geen ander. Hij zit in de examenklas van het havo. Toch wil hij zich juist voor jongeren inspannen voor extra voorzieningen in het dorp. Hij is van plan een onderzoek op te starten om de wensen van tieners in kaart te brengen, of hij nu het raadslidmaatschap bemachtigt of niet.
Handicap als drijfveer
Opkomen voor anderen is altijd een karaktereigenschap geweest bij Van den Brekel. Zijn handicap ziet hij als een stimulans. ‘Ik wilde bewijzen dat een gehandicapte meer kan bereiken dan wat sommige mensen denken.’ Dat de politiek zijn platform is geworden schrijft de havist toe aan het politieke klimaat ten tijde van Pim Fortuyn. ‘Dat leek me een interessant wereldje om bij te horen, toen ik de politieke spelletjes zag rondom Fortuyn.’
Sociaal gezicht
De man in de straat en voorzieningen in de buurt, daar ligt het accent bij de SP. Geen grote projecten ten koste van allerlei bezuinigingen die mensen direct raken. Zo moet de mogelijke verplaatsing van een sportpark nabij de dorpskern volgens de SP nog eens zorgvuldig overwogen worden. ‘Het is simpelweg te duur. De woningen die er komen, moeten het nieuwe park financieren. Ik ben bang dat ze dan toch weer voor de duurdere woningen gaan.’ Van den Brekel ziet liever dat ze ‘bouwen naar vraag’. ‘De dorpen lopen leeg. De jeugd trekt weg.’ Meer starterswoningen bouwen zou volgens hem leegloop tegengaan. ‘We moeten uitkijken met grote projecten vanwege het begrotingstekort. Investeren in wat echt nodig is voor jongeren, ouderen en gehandicapten.’
Gehandicaptenbeleid
Het is triest gesteld met de knelpunten voor gehandicapten in Goirle, vindt de kandidaat. In het pas gerenoveerde Cultureel centrum Jan van Besouwhuis zijn aanpassingen voor gehandicapten achterwege gebleven. ‘Onbegrijpelijk’, noemt Van den Brekel dit. Er is niet geluisterd naar het gehandicaptenplatform, aldus de rolstoeler, die geen onderdeel uitmaakt van deze belangengroep omwille van zijn politieke activiteiten. Ook het openbaar vervoer biedt onvoldoende opstap kansen voor gehandicapten. ‘De vergoeding voor het aanpassen van een auto is al afgeschaft, dat is al erg genoeg.’
Groen hart
Van den Brekel heeft een groen SP-hart. Het huidige groenbeleid in Goirle bestaat uit rigoureus kappen. ‘Bomen kappen geeft niet alleen een leeg straatbeeld, het verjaagt ook vogels. Groen is onmisbaar in een dorp; het brengt sfeer en draagt bij aan de gezondheid.’ De SP wil met buurt budgetten bewoners betrekken bij het onderhoud. ‘Iedereen kijkt toch uit naar het voorjaar.’ Gaan voor meer groen is een van de punten waarmee de SP zich onderscheid van andere partijen.
103 voorkeursstemmen
Hoe reëel is de kans dat Stijn van den Brekel op 3 maart raadslid wordt? ‘Dat ligt met name aan de opkomst’, lacht de kandidaat. Bij 103 stemmen op zijn persoon heeft Van den Brekel een goede kans zijn politieke droom te verwezenlijken. Acht raadsvergaderingen per jaar, zich inlezen in raadsstukken en contacten onderhouden met burgers en de pers, Van den Brekel gaat een drukke tijd tegemoet, als op 3 maart de champagnefles knalt in het SP-kamp. ‘Let wel, ik sta op de vierde plaats. Als we met drie leden in de raad komen, ben ik ook tevreden.’