5 minutenpraatje SP

17 november 2010

5 minutenpraatje SP

Voorzitter, voor ons ligt de begroting van 2011. De SP spreekt haar teleurstelling uit over deze begroting, het college kijkt teveel achterom en te weinig vooruit.

Deze jaarrekening is dekkend gemaakt met meevallers uit het verleden.
Het college laat de raad op een blinde en zware expeditie gaan met een paar kruimeltjes brood, en dat zijn oude broodkruimels gevonden in de broodtrommel van 2009.
Dat kun je nu doen, volgend jaar lukt dat niet meer. Zoals gezegd, het college kijkt teveel achterom en te weinig vooruit. De SP mist een fundament om onze gemeente, dus de kernen Goirle en Riel, toekomst te bieden in crisistijd.

Voorzitter, er komen zware tijden aan. Zo vergrijst onze gemeente bovengemiddeld. Het is daarom van belang dat Goirle aantrekkelijk blijft voor jonge gezinnen. Helaas, het centrum van Goirle en het buitengebied krijgen veel aandacht, maar de wijken daartussenin dreigen een witte vlek op de kaart te worden. De groenomvormingsplannen hebben gezorgd voor een forse bezuiniging, het enige wat ik zie is kaalslag. Meer dan duizend gezonde bomen en struiken zijn gerooid. Maar het is nog de vraag of dit ook tot bezuiniging leidt in de toekomst. En dan gaan we nu bezuinigen op speeltoestellen. Maar jonge gezinnen zijn juist op zoek naar kindvriendelijke wijken met veel groen! Buitenspelen is belangrijk voor kinderen.

En terecht, gisteren las ik het bericht dat in 30 jaar het aantal te dikke kinderen is verdrievoudigd. Kan het college ons duidelijk maken wat het effect van deze bezuinigingen is op hoe de burgers de leefomgeving ervaren in de wijk? Minder groen, minder speeltoestellen. Op de speeltoestellen wordt 20% bezuinigd, en er is minder dan 50% van het noodzakelijke vervangingsbudget. Kan de wethouder uitleggen wat het noodzakelijk budget is, en hoeveel procent is minder dan 50%? Vroeger was onze gemeente een groene gemeente, dat raken we kwijt. Onze gemeente wordt er niet mooier op.

Voorzitter, de armoede neemt in Nederland nog steeds toe, ook in Goirle. Daarom wil de SP de mensen ontzien die in de hoek zitten waar de klappen vallen. Deze mensen helpen als het tegenzit heeft een naam. Die naam is solidariteit. Dat is de plicht van mensen die het beter hebben. Dat heet beschaving. Voorzitter, we kunnen ook snijden in eigen vlees. Omdat het moet, en natuurlijk om een signaal af te geven aan de burgers, de instellingen en verenigingen in onze gemeente die moeten gaan bezuinigen.

In de pers lezen we steeds dat het slecht gaat met de Hovel. Ook via andere kanalen komen die signalen binnen. Het centrum van Goirle heeft alle hulp nodig die we kunnen bieden. Ik heb ze niet geteld, maar centra in Nederland waar geen openbaar vervoer komt, die zijn er niet veel. Het is te gek voor woorden, een centrum waar geen openbaar vervoer komt!! Ook niet bij het verzorgingsgebied, Sint Elisabeth en de dokter Schaepmanstraat en omstreken.

Maar genoeg gesomberd, gelukkig zit de SP in de gemeenteraad, en zoals altijd leggen wij de vinger op de zere plek, maar bieden ook oplossingen. Maar eerlijkheidshalve vertel ik er meteen bij dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.
Voorzitter, de rode draad is, het gaat slecht met de Hovel, het groen, het openbaar vervoer, de leefbaarheid van de wijken. De zwakste schouders gaan de zwaarste lasten dragen. De SP gaat moties indienen en andere ondersteunen om te zorgen dat we in ieder geval op bepaalde trajecten een koerswijziging gaan inzetten. Om onze gemeente leefbaar te maken en te houden, nu voor ons en voor toekomstige generaties.

Dank U, voorzitter.