Ook SP Goirle was aanwezig bij manifestatie 'Armoede werkt niet'.

1 december 2010

Ook SP Goirle was aanwezig bij manifestatie 'Armoede werkt niet'.

Bij binnenkomst werden we ontvangen door SP tomaten en PvdA rozen. Want deze manifestatie werd georganiseerd samen met de PvdA, maar ook FNV en de CG-raad. Dit alles was tegen de onbeschaafde bezuinigingen op de WaJong en in de Sociale werkplaats waar 30.000 banen verdwijnen.

De eerste sprekers waren mensen en medewerkers uit de WSW. Zij zeiden: dat deze mensen echt niet voor niks in de WSW zitten. Een vakbondsman zei: "De regels zijn al zo scherp dat je half dood moet zijn om toegelaten te worden!" Deze mensen werden toegejuicht met de zin 'armoede werkt niet!' Toen volgde Agnes Jongerius die zei dat deze actie het begin is en 6 december volgt er een van de FNV in Den Haag.

Tussendoor traden enkele artiesten op. Bijvoorbeeld Harry Slinger die dit keer niet met 'Jij loog tegen mij' zong over zijn ex maar over Mark Rutte. Zijn rode muts paste goed bij het rode decor.

Toen kwamen de twee partijleiders, eerst Emile Roemer en daarna Job Cohen. Dit zei Roemer: 'Dit kabinet pakt de bijstandsmoeder en alle mensen met lage inkomens door het sociaal minimum met tweeduizend euro te verlagen. Over mijn lijk, ik pas daarvoor.'
En dit zei Job Cohen: 'Ja, we doen dat samen met de SP omdat we het met elkaar eens zijn. En wat mij betreft doen alle andere partijen die dit beleid ook slecht vinden daar ook aan mee. Daarom zijn we hier. We laten zien dat mensen die in de WSW en in de Wajong zitten ook willen werken en dat we die niet afschrijven.' Dat de PvdA meedoet, vonden we een goed teken voor samenwerking in de toekomst, ook voor andere partijen als GroenLinks.

De laatste spreker was cabaretier Vincent Bijlo die grapte over zijn beperking blindheid. Hij hield een emotioneel betoog over vooroordelen van gehandicapten. Vincent Bijlo: 'Pas als alle vooroordelen de wereld uit zijn, pas dan kunnen we de sociale werkplaatsen afschaffen.'

Volgens de sprekers van deze dag, moet je voor meer gehandicapten op de arbeidsmarkt niet op de mensen korten, maar ervoor zorgen dat werkgevers mensen in dienst nemen.