Nieuw WMO beleid Goirle, niet die van de SP

17 juli 2011

Nieuw WMO beleid Goirle, niet die van de SP

De gemeenteraad stemt in met het nieuw WMO beleid, SP stemde als enige tegen. Dat deed de SP op de raadsvergadering van 6 juli jl.

Het nieuwe WMO beleid heet de kanteling, dat houdt in dat mensen met een beperking eerst een probleem zelf oplossen of binnen hun omgeving voor dat ze naar de gemeente komen, pas als dat niet lukt, moet de gemeente ingrijpen. SP-fractievoorzitter Deborah Eikelenboom zegt daarover: "De kanteling van de WMO zoals voorgesteld betekent dat wij de zelfstandigheid van zieke en gehandicapte gaan beperken. Onder de vlag van zelfredzaamheid maken wij mensen weer afhankelijk van familie, vrienden, buren en kinderen, mantelzorgers worden ook de dupe van de kanteling."

De huidige situatie is dat mantelzorgers belast en soms ook overbelast zijn, de gemeente vindt dat zij ook huishoudelijke taken kunnen doen. Het is volgens wethouder Sperber (CDA) WMO je morele plicht om voor je naaste klaar te staan. De SP zegt wel te kunnen voorstellen dat mantelzorg en huishoudelijke hulp kunnen samengaan. Eikelenboom: "Wij kunnen ons ook goed voorstellen dat een mantelzorger grenzen stelt en dat hij tijd wil hebben voor zijn sociaal leven vooral naast een fulltime baan." Daarom diende de SP een voorstel in om huishoudelijke hulp ook mogelijk te maken voor gehandicapte met partner of gezin die meestal mantelzorger zijn. Zo dat de mantelzorger zelf de grenzen kan bepalen zonder dat hij daarmee familieleden benadeelt. Dit voorstel is echter door de raad verworpen.

Ook de invoering van de eigen bijdrage voor woningaanpassingen en scootmobiels stuit de SP tegen de borst. Eikelenboom zegt hierover het volgende: "De eigen bijdrage noemen wij een belasting op zelfstandigheid ofwel de zelfstandigheidstax die willen wij niet invoeren. Een handicap overkomt iemand en brengt vaak veel kosten met zich mee en daar mag je geen extra belasting opleggen."

Het college wilde ook voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart lege kosten van 150 euro gaan vragen van de mensen. Die pijn heeft de SP samen met de PvdA weten te verzachten, er is namelijk in de raad een gezamenlijk voorstel aangenomen van de twee partijen om de legeskosten te verlagen tot maximaal 70 euro. Die 70 euro was eigenlijk 50 euro, maar voor minder dan 70 euro wilde de coalitie niet instemmen. Maar je moet weleens water bij de wijn doen en het had erger gekund. Eerder hadden wij de pijn al weten te verzachten door samen met de rest van de oppositie en het CDA voor te stellen de bezuiniging van 320.000 euro op de WMO te verlagen naar 250.000 euro en die is aangenomen. Hierdoor ging de inkomensgrens om recht te krijgen op een lager regiotaxi tarief niet naar beneden wat extra kosten voor velen bespaart. Dus we hebben erger weten voorkomen en daar zijn we blij mee. We hadden graag de zelfstandigheidstax willen voorkomen en de mantelzorger een steuntje extra willen geven, maar wat niet is kan nog komen.