Raad Goirle wil geen opslag kernafval

22 september 2011

Raad Goirle wil geen opslag kernafval

Een motie van de SP tegen de opslag van kernafval in de regio rond Goirle is tijdens de raadsvergadering van 21 september 2011 aangenomen.

De SP riep in de motie het college op een brief te schrijven naar minister Verhagen, waarin Goirle zich uitspreekt tegen opslag van kernafval. Omdat er nog veel onzekerheden bestaan over de risico's die de opslag met zich meebrengt. Is de grondlaag stevig genoeg? Lekt het afval niet in het grondwater?

SP raadslid Arno de Laat is blij verast dat hun motie unaniem is aangenomen. Verder zegt De Laat: "We blijven wel de ontwikkelingen op de voet volgen want wij willen geen kernafval in onze achtertuin.".

De motie werd unaniem gesteund, door raad en college. CDA raadslid Jeroen Hendrix: "Hier kun je niet tegen zijn.". Wethouder Verhoeven stelde dat er in het verleden al een motie was tegen de opslag van kernafval bij het Belgische Mol. Daarom neemt het college deze ook over. De motie was ook ondertekend door PAG, PvdA en Lijst Couwenberg.