De SP wenst iedereen een goed, gelukkig en vooral een gezond 2012!

2 januari 2012

De SP wenst iedereen een goed, gelukkig en vooral een gezond 2012!

Ondanks het economisch pessimisme en de sombere verwachtingen hoop ik dat 2012 nog wat lichtpuntjes zal brengen. Dat we minder kunnen consumeren en andere doelen voorop moet stellen dan het vergaren van welvaart en luxe kan zorgen voor een positieve wending en een betere wereld. Al jaren zijn we bezig met het uitputten van onze aarde en het alles ondergeschikt maken aan economische belangen heeft veel problemen en stress in onze maatschappij gebracht. Het is ernstig dat mensen geen tijd meer hebben voor elkaar omdat ze slaaf van de economie zijn geworden, en het is ernstig dat we elk menselijk probleem in een financiƫle context plaatsen. Een stapje terug zou een grote stap vooruit kunnen zijn.

Het neemt niet weg dat het kabinet Rutte in dat proces de verkeerde keuzes maakt, keuzes die leiden tot een grote 2-deling in onze maatschappij en waarbij steeds meer mensen aan de kant komen te staan in een uitzichtloze positie. Denk bijvoorbeeld aan al die mensen van de sociale werkplaatsen die keihard wegbezuinigd worden en naar de bijstand worden verwezen om thuis achter de geraniums te gaan zitten. Mensen met een beperking verliezen niet alleen hun baan, ze verliezen ook hun contacten en belanden in armoede en de financiele gevolgen van meer bijstandsuitkeringen worden naar de gemeenten geschoven. Het is duidelijk, onze lachende premier drinkt liever een borrel met de rijken dan dat hij problemen oplost.

De SP staat voor een menselijke wereld waarbij we niet weglopen voor problemen onder het mom van eigen verantwoordelijkheid of met andere woorden; zoek het zelf maar uit. Wij vinden dat de overheid garant moet staan voor basiszekerheden en dat we gelijke kansen voor iedereen moeten creƫren, het benutten van die kansen is aan een ieder zelf. Als SP vinden we dat goed onderwijs en studeren een recht van iedereen moet zijn maar dit kabinet wil de studiebeurs afschaffen zodat studeren voortaan alleen weer voor de rijken is. Wie rijk is mag slim zijn. Wij vinden dat iedereen recht heeft op een fatsoenlijk en betaalbaar huis maar dit kabinet wil de sociale huursector alleen nog in stand houden voor de aller armsten in ons land, zo zetten we doorstroming op slot en stimuleren we segregatie op basis van inkomen en dat is een hele slechte zaak. De SP vindt ook dat goede medische zorg voor iedereen toegankelijk moet zijn ongeacht inkomen, leeftijd of erfelijke aanleg, maar we zien dat het basispakket steeds verder wordt uitgekleed, het eigen risico steeds hoger wordt en dat selectie aan de verzekeringspoort toeneemt, dit zorgstelsel sluit mensen buiten van medische zorg en dat mogen we niet accepteren. Dat geldt ook voor armoede, we mogen armoede niet accepteren als iets dat nu eenmaal bestaat, de toenemende armoede in Nederland vloeit voort uit jarenlang neoliberaal beleid, hoogste tijd om te stoppen met dat beleid want het heeft ons niet veel goeds gebracht.

Maar nu we economisch in een dal zitten wil het kabinet onze sociale zekerheden en opgebouwde rechten volledig van de kaart vegen, ons land zal onherkenbaar veranderen en onze maatschappij zal nog harder worden, de onverschilligheid en het ieder voor zich denken zal toenemen en nieuwe problemen zullen ontstaan die een bron van maatschappelijke onrust zullen zijn. Juist nu moeten we als SP alert zijn en mogen we niet accepteren dat het op 1 na rijkste land in Europa al haar sociale zekerheden schrapt om de rijken te behagen.

De rechtse wervelwind die over Europa waait vraagt om sterke mensen die stevig in hun schoenen staan en elkaar steunen om samen een sociaal windscherm op te bouwen, als we de afbraak tegen houden, kunnen we van daaruit verder bouwen naar een wereld die gelijkwaardigheid, solidariteit en menselijke waardigheid hoog in het vaandel heeft. Een utopisch ideaal? Niets doen leidt tot niets, en iets doen leidt tot iets. De vraag is wil je niets doen of wil je iets doen.

De Maya's hebben duizenden jaren geleden een astrologische voorspelling gedaan dat ons eind 2012 een nieuw tijdperk te wachten staat, maar laten we niet afwachten wat sterren en planeten wel of niet doen, laten we vooral zelf de sterren zijn die onze planeet beschermen en strijden voor een betere wereld voor mensen, dieren en natuur.

De SP is in de peilingen de 2e partij van Nederland en het kabinet balanceert op een wankel fundament, 2012 belooft een spannend jaar te worden en misschien was het een grote rode SP tomaat die de Maya's lang geleden als bijzonder astrologisch verschijnsel hebben gezien. Anno 2012 weten we dat dat verschijnsel niet zweverig is maar realistisch. Ik hoop dat we samen een sterk SP team mogen zijn en dat we samen Goirle en Nederland socialer en menselijker mogen maken. Op een voorspoedig 2012 voor iedereen!

Deborah Eikelenboom