Thema-avond SP-Goirle over buurtgroen

5 januari 2012

Thema-avond SP-Goirle over buurtgroen

Op maandagavond 9 januari organiseert de SP-Goirle een thema-avond 'Samen voor groen, Buitengewoon goed'. De avond vindt plaats in het Jan van Besouwhuis en begint om 19.30 uur. Tijdens deze thema-avond zal worden gekeken hoe we onze buurten samen groener, en daardoor leefbaarder kunnen maken. De avond is bedoeld voor raadsfracties, bestuurders en zéker ook inwoners van Goirle die het groen in hun omgeving een warm hart toedragen.

Enkele gastsprekers zullen vertellen hoe zij in hun gemeente meer kwaliteit aan het groen geven en hoe zij de natuur naar zich toetrekken door bijvoorbeeld ook ruimte te geven aan burgers met groene ideeën.
Toine Theunis, wethouder in Roosendaal zal vertellen wat hij samen met inwoners doet om van Roosendaal een echte groene gemeente te maken en hoe de natuur daar een groene weg vindt binnen de bebouwde kom. De gemeente Roosendaal doet in 2012 mee aan de jaarlijkse groencompetitie en dingt mee naar de titel groenste gemeente van Nederland. Onlangs heeft Toine Theunis het startsein gegeven voor een grote natuurtuin van 10.000m2.
Carmen Willems en wethouder Hendrik Hoeksema uit Oss zullen een presentatie geven over diverse tuinprojecten in hun gemeente en hoe zij samen met buurtbewoners de natuur naar binnen halen door de groenvoorziening meer kleur en variatie te geven. Buurten veranderen niet alleen omdat de groenvoorziening mooier wordt, maar de betrokkenheid van buurtbewoners zorgt ook voor meer sociale cohesie in de buurt.
De SP-Goirle hield in mei 2011 een actie voor buurttuinen en heeft hierop veel enthousiaste reacties ontvangen. De tijd is rijp om de ideeën om te zetten in actie. 'Samen voor groen, Buitengewoon goed' is bedoeld als inspirerende avond om samen met bewoners meer kleur te geven aan buurtgroen. Er zal voldoende ruimte zijn om met elkaar in gesprek te gaan. Iedereen is van harte welkom. Zaal open vanaf 19.00 uur.