Goirles minimabeleid socialer dankzij de SP

2 februari 2012

Goirles minimabeleid socialer dankzij de SP

Het raadsvoorstel om alle minimaregelingen te verhogen van 105 procent naar 110 procent van de bijstandsnorm, dat eerder als motie van PvdA en SP is aangenomen, is unaniem aangenomen door de raad. Voorstellen van de SP voor een nog socialer beleid zijn helaas niet aangenomen.

De SP wil dat volwassen minima mee kunnen doen aan sportieve en culturele activiteiten en stelt daarom voor om een zogenaamde meedoeregeling in te voeren, zoiets bestaat al in Tilburg. Er is al een solidariteitsregeling voor minima kinderen tot 18 jaar om mee te doen met sportieve en culturele activiteiten. Fractievoorzitter Deborah Eikelenboom: "Volwassen minima moeten ook mee participeren bij verenigingen als de hobbyclub, zodat ze niet in een sociaal isolement raken."

Wethouder Sperber ontraadde het voorstel van de meedoeregeling, omdat het college in het bestuursakkoord heeft afgesproken het huidige minimabeleid te handhaven. Ook vindt de wethouder het SP voorstel om de minimaregelingen te verhogen naar 110 procent van de bijstandsnorm, dat is aangenomen, al sociaal genoeg. Andere partijen waren tegen wegens de dekking die het voorstel van de SP uit de algemene reserves wil halen, wat ze te risicovol vinden in tijden van crisis. Eikelenboom riep de raad op om toch met het voorstel in te stemmen. "In deze tijd weet ik dat er tering bij nering gedaan moet worden maar voor sommige mensen is die ondergrens bereikt. Vooral nu het Nibud heeft aangeven dat de koopkracht van minima dit jaar enorm afneemt", aldus het SP raadslid.

Het voorstel voor de meedoeregeling werd helaas verworpen. Dit voorstel had Goirle nog socialer kunnen maken maar gelukkig is dankzij de SP wel de bijstandsnorm verhoogd naar 110 procent waardoor mensen een steuntje in de rug krijgen. De SP blijft zolang dit kille kabinet er zit de gemeente wijzen op haar sociale verwoordelijkheid.