Gehandicapten moeten parkeerplaats zelf betalen

13 april 2012

Gehandicapten moeten parkeerplaats zelf betalen

Goirle - Gehandicapten moeten voortaan parkeerplaats zelf betalen, ongeacht inkomen. Dat besloot de gemeenteraad tijdens de vergadering van 10 april, dit tot ongenoegen van de SP.

Het aanvragen en aanleggen van een gehandicaptenparkeerplaats moest vooreen door mensen met een inkomen van 1,75 maal het minimumloon betaalt worden, wie daar onder zat hoefde niets te betalen. Door een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep mogen er geen inkomensgrenzen in de Wmo meer gehanteerd worden. Daarom heeft het college van B en W besloten dat iedereen de kosten voor een gehandicaptenparkeerplaats moeten betalen. Het aanvragen van een parkeerplaat kost 70 euro en het aanlegen kost 533,10 euro.

SP raadslid Arno de Laat wil dat de kosten voor de aanleg van een parkeerplaats niet bij de gehandicapten neergelegd worden: “Wij als SP zijn tegen alle extra kosten die gehandicapten wegens hun beperking moeten betalen, daar zijn we radicaal op tegen.”Daarom diende de SP een amendement in om geen kosten te vragen voor de aanvraag en aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats. Dit voorstel heeft het helaas niet gehaald. Een voorstel van de andere oppositie partijen PAG en PVDA om de kosten die de gemeente vraagt te halveren haalde het ook niet. Een voorstel van coalitie partij LRG om de kosten voor een gehandicaptenparkeerplaats bij verhuizing binnen de gemeente te halveren haalde het wel.