Buurtschap 't Hoog heeft haar 'eigen bengske'

25 september 2012

Buurtschap 't Hoog heeft haar 'eigen bengske'

SP raadsleden Deborah Eikelenboom en Arno de Laat waren zaterdag jl. aanwezig bij een feestelijk moment in buurtschap 't Hoog. Eindelijk ging daar een langgekoesterde wens in vervulling en kreeg de buurt haar eigen bengske, een social sofa die door de buurtbewoners zelf werd aangeschaft en door hen zelf prachtig is gedecoreerd.
buurttuin 't Hoog

Twee jaar geleden namen de buurtbewoners het initiatief om hun buurt te vergroenen door de boomspiegels in de straat te beplanten en een natuurtuintje aan te leggen met een egelhuis, een bijenhotel en planten die vlinders lokken.

De gemeente was sceptisch en zag vooral veel bezwaren. De SP daarentegen was enthousiast en hield vorig jaar een planteninzamelingsactie om de buurtbewoners te helpen. Zaterdag zagen we hoe kinderen met veel plezier in het natuurtuintje werken en trots zijn op de nieuwe 'huisdieren' in hun straat.

De buurtbewoners wilden graag een buurt bankje om na de gezamenlijke arbeid in het groen, nog gezellig na te kunnen kletsen. Het heeft 2 jaar moeten duren maar de gemeente ging overstag. Het prachtige bankje kreeg een welverdiende plek in de zon. Een buurtbewoner hield zaterdag een toespraak en met een feestelijk hapje en drankje werd het bankje ingewijd. Met recht zijn de buurtbewoners trots op de gezellige plek die de buurt nu verrijkt.

De SP vindt het buurtinitiatief van buurtschap 't Hoog een goed voorbeeld van burgerparticipatie, de wijk heeft niet alleen een groene injectie gekregen maar ook de sociale cohesie is versterkt. De SP wil graag dat er meer ruimte voor buurtideeën komt. In januari organiseerden we een thema-avond 'Samen voor groen buitengewoon goed'. Wethouder van Groenendaal vond het een inspirerende avond maar ziet vooral kansen om te bezuinigen op het groenbeheer. De SP ziet juist kansen voor buurtparticipatie en vindt dat daar in geïnvesteerd moet worden in de vorm van de 'BuurtBon', een waardecheque om goede ideeën zoals in buurtschap 't Hoog te stimuleren en te steunen met een financiële bijdrage.