Plus voor een sluitende begroting, min voor het beleid

8 november 2012

Plus voor een sluitende begroting, min voor het beleid

"De begroting in de plus maar de SP geeft deze begroting geen plus." Dat zei onze fractievoorzitter Deborah Eikelenboom tijdens de begrotingsbehandeling voor 2013 in de raadsvergadering van 6 november jl. Ze bedoelt hiermee dat het positief is dat de begroting sluitend is en de mensen er niet op achteruit gaan maar dat het wel een stuk socialer kan.

De SP stelde bijvoorbeeld voor om mensen met een beperking niet langer onder het minimumloon te laten werken en daarom de pilot loondispensatie stop te zetten. Eikelenboom: "In Nederland is het wettelijk minimumloon afgesproken zodat werken lonend is voor de hardwerkende Nederlanders. De SP vindt dat hardwerkende Nederlanders met een handicap of ziekte niet gediscrimineerd mogen worden door hen onder het minimumloon te laten werken." Verder stelde de SP voor om mensen die op of onder het minimum werken een Meedoeregeling aan te bieden. Met deze regeling krijgen mensen een budget om mee te doen met sportieve en culturele activiteiten. Deze voorstellen hebben helaas geen meerderheid gehaald.

Een ander sociaal voorstel dat het niet haalde was het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen van ondernemers en zzp’ers met een laag inkomen. De SP laat hiermee zien dat ze niet alleen sociaal zijn voor laag betaalde werknemers en uitkeringgerechtigde maar ook voor eigenbazen als zzp’ers en kleine ondernemers. "Kleine ondernemers zijn zwaar getroffen door de economische crisis. Dit zorgt voor persoonlijk leed maar ook voor leed in de samenleving, kijk naar de leegstand op de Hovel.", zegt Eikelenboom.

Tijdens de begrotingsvergadering had de SP ook groene ideeën. Een idee was om een budget voor groen beschikbaar te stellen als stimuleringsfonds voor groene buurtideeën, die tot structurele verbetering van het openbaar groen zullen leiden. Daarvoor wilde de SP 5000 euro beschikbaar stellen. Dit geld kan vrijkomen als het maken van een groenstructuurplan van 16.000 euro teruggedraaid wordt. In plaats van dat project kan de gemeente beter de hulp van het Biodiversiteit team Goirle (B-team) inhuren, dat is goedkoper en beter volgens Eikelenboom. Dit voorstel werd ook niet aangenomen.

Tijdens de vergadering zeiden enkele partijen dat ze zich kwaad maken over de onbebouwde hoek van de Kalverstraat. Het CDA vond het klein leed en stelde voor om de hekken open te gooien en wat paden aan te leggen, zodat het een soort van park wordt. Ons raadslid Arno de Laat zei wel dat de benaming klein leed niet respectvol naar het B-team is, die het momenteel beheert. Ook was het beplanten van de hoek van oorsprong een idee van onze oud fractievoorzitter Geert van Ostaden. Maar als het nog meer een groenparkje kan worden dan een beplant veldje zal het een eerbetoon zijn aan Geerts groene vingers. Eikelenboom zag het parkje al zitten en wil het 'Het Kalverplantsoen' noemen maar dan wel onder het beheer van het B-team. De raad heeft wethouder Verhoeven opgeroepen naar alternatieven te zoeken.

Tijdens deze begrotingsbehandeling zijn onze plannen helaas niet aan genomen. Maar onze SP raadsleden hebben wel weer onze roep naar een groen en sociaal Goirle laten horen. Hier voor blijft de SP strijden.