Gemeenteraad Goirle tegen gemeente van 100.000+

2 februari 2013

Gemeenteraad Goirle tegen gemeente van 100.000+

De gemeenteraad steunt een motie van de SP om de landelijke politiek een signaal te geven om het kabinetsvoorstel voor gemeente van minimaal 100.000 inwoners te blokkeren. Dat besloot de raad tijdens de vergadering van 29 januari jl.

Met deze motie wil de SP aangeven dat Goirle voor zelfstandigheid is. Ook dat we nu en in de toekomst al intensief samenwerken met buurgemeente. Verder dat het college het kabinet oproept het voorstel van 100.000+ gemeente terug te trekken en andere gemeente oproept een zelfde actie te ondernemen.

De meeste fracties steunde het signaal van de SP zoals Lijst Riel Goirle, het CDA en Pro-Actief Goirle (PAG). Fractievoorzitter van de PAG Mark van Oosterwijk verwoorde het zo: "In huis het huis van Thorbecke kun je niet alleen op de trap naar beneden lopen maar ook naar boven en signalen van beneden steunen wij." De VVD van fractievoorzitter Johan Swaans steunt het niet omdat de raad niet over de landelijke politiek gaat. Daarop reageerde CorneƩ de Rooij van het CDA: "Meneer Swaans dit gaat over ons!".

Het college ontraadde de motie net als de PvdA omdat het te prematuur is. Fractievoorzitter Deborah Eikelenboom reageert daarop. "Het grote debat is nog niet begonnen maar het voorstel heeft wel tot onrust geleid in het land. Als wij willen opkomen voor het belang van Goirle, onze zelfstandigheid en onze identiteit, kunnen we niet vroeg genoeg komen met een signaal. Het is niet meer en niet minder dan een signaal en hopelijk doen andere gemeenten het mee, zodat het signaal nog sterker wordt."

De motie werd gesteund behalve door VVD, PvdA en Lijst Couwenberg. Toevallig maken VVD en PvdA ook deel uit van het Kabinet -Rutte II.