Manifestatie tegen afbraak van de thuiszorg

12 februari 2013

Manifestatie tegen afbraak van de thuiszorg

Op maandag 4 februari waren Emile Roemer en Renske Leijten aanwezig bij de grote thuiszorgmanifestatie in Nieuwegein waar ruim 1600 thuiszorgers bijeen waren om te protesteren tegen de kabinetsplannen om 75 % van de thuiszorg weg te bezuinigen. Renske Leijten nam deel aan het debat tussen Kamerleden. Leijten: ‘Het afschaffen van de huishoudelijke verzorging zal leiden tot vereenzaming, verwaarlozing, vervuiling en verarming. Dit is niet alleen slecht voor mensen die hulp nodig hebben, maar ook desastreus voor de 100.000 mensen die werken in de thuiszorg. En vergeet ook de 2,5 miljoen mantelzorgers niet, ook zij krijgen de rekening.'

Leijten verweet de PvdA dat zij mensen die zorg nodig hebben wegzet als profiteurs en de mantelzorgers als lui. Keer op keer krijgen mantelzorgers te horen dat zij te weinig omkijken naar hun medemens. Dat is een gotspe.'‘Er zijn in dit land meer mensen die structureel voor een familielid zorgen, dan dat er mensen werken in de gezondheidszorg.
Roemer was aanwezig om de thuiszorgmedewerkers een hart onder de riem te steken. Hij riep iedereen op om op zaterdag 6 april naar de grote landelijke actiedag in Den Haag te komen: ‘Goede zorg thuis is een kwestie van beschaving, dat laten we door dit kabinet niet afbreken’.

Natuurlijk waren ook de SP Tilburg en SP Goirle aanwezig bij de manifestatie, samen met een flinke groep thuiszorgmedewerkers van Thebe. Want samen staan we sterk!

In de bus terug werden al weer veel plannen bedacht om nog meer handtekeningen op te halen voor de petitie:

Nieuws over vervolgacties zoals de posteractie ‘zorg geen markt’ en de landelijke actiedag op 6 april volgt.