Goirle schaliegasvrij

18 september 2013

Goirle schaliegasvrij

De raad heeft unaniem Goirle schaliegasvrij verklaard door in te stemmen met een motie van de SP. De motie was ook ondertekend door het CDA, de PvdA en Lijst Couwenberg.

In de motie wordt het college opgeroepen een brief aan minister Kamp te schrijven waarin Goirle zich schaliegasvrij verklaard. Ook moet het college het provinciebestuur van Noord – Brabant oproepen om al het mogelijke te doen om (proef)boringen in Brabant te voorkomen.

Goirle ligt niet zoals Haaren en Boxtel in een gebied met mogelijke boorlocaties in Brabant en de dichtstbijzijnde mogelijke boorlocatie ligt 15km verder in Moergestel. Dat zegt volgens de SP niet dat Goirle milieu en gezondheidrisico’s vrij is. Voor het boren naar scaliegas moeten steenlagen gebroken worden met  chemicaliën. Het risico bestaat dat de chemicaliën in het grondwater terecht kunnen komen en dat houdt niet op bij de gemeentegrenzen. Dat kan volgens onze raadsleden ook gevaren geven voor de Goirlese volksgezondheid en natuur.