Goirle schaliegasvrije gemeente???

16 september 2013

Goirle schaliegasvrije gemeente???

Dat zullen we dinsdag 17 september weten. Dan dient de SP fractie een motie in om ook van Goirle een schaliegasvrije gemeente te maken.
De motie hebben we doorgestuurd naar de andere politieke partijen met de vraag of ze onze motie mee willen ondertekenen.
Inmiddels hebben we de steun van lijst Couwenberg en de PvdA.

Waarom een schaliegasvrije gemeente?

Schaliegas brengt een aantal grote risico's met zich mee:

• Vervuiling van waterbronnen
  • Grootschalig waterverbruik
  • Inbreuk op landschap en natuur
  • Ongevallen
  • Seismische effecten (aardbevingen zoals in Groningen)
  • Klimaatverandering
  • Overheidssubsidies in deze bedrijfstak

De winning van onconventioneel aardgas kent verscheidene risico’s die niet of in mindere mate gelden voor “gewoon” gas. Dit leidde in Frankrijk al tot een verbod op de techniek van het fracken. In Zuid-Afrika, Tsjechië en Roemenië geldt een moratorium op proefboringen. Diverse regio’s in Canada, Duitsland, Australië en de Verenigde Staten maken een pas op de plaats, en wachten nader onderzoek en/of regelgeving af. In de Amerikaanse staat Vermont is een wet aangenomen die fracken en het verwerken van afvalwater van fracken verbiedt. In verscheidene landen is er veel protest vanuit de bevolking tegen de winning van onconventioneel gas. In Nederland is thans veel protest in Noord-Brabant, doordat het bedrijf Cuadrilla al proefboringen met fracken wilde uitvoeren, eerst in Boxtel en later ook in Haaren. De vergunning voor de boorinstallatie in Boxtel werd door de rechtbank vernietigd en na lokaal verzet heeft de gemeente zich “Schaliegasvrij” verklaard.

Goirle is dan wel niet als boorlocatie aangewezen. Maar 1 van de 38 aangewezen locaties ligt niet ver van Goirle; oostelijk van Moergestel, hemelsbreed een 15 kilometer van Goirle.

Inmiddels zijn er 58 gemeentes die zich schaliegasvrij verklaard hebben.
Zou mooi zijn, als Goirle vanaf dinsdag zich ook in deze rij schaart.

Ook is het mogelijk om zelf de petitie te tekenen op

www.milieudefensie.nl/schaliegas/petitie