Begroting 2014

Begroting 2014

Het pleidooi van onze fractie-voorzitter Deborah Eikelenboom

Voorzitter, geachte aanwezigen,

De SP ziet een sluitende begroting 2014 met een batig saldo van ruim 7 ton. Prima. Maar als we naar de meerjarenbegroting kijken zien we dat de tekorten fors oplopen. Het is duidelijk we voor grote uitdagingen komen te staan.

De transities komen dichterbij en de kritiek in het land neemt toe. Duizenden banen verdwijnen in de zorg, expertise gaat verloren, zorginstellingen zullen gaan sluiten en ouderen en gehandicapten komen aan de kant te staan. De participatiemaatschappij  is vooral een maatschappij voor sterke mensen die voor zichzelf op kunnen komen en daarom maakt de SP zich zorgen om kwetsbare mensen die dat niet kunnen. Ik denk aan mensen met dementie of een handicap voor wie de dagbesteding gaat verdwijnen. Ik denk aan mensen met een beperking die misschien wel in staat zijn werk te doen op de reguliere arbeidsmarkt  maar die onvoldoende weerbaar zijn om binnen een groep mondige collega's te functioneren. De SP vindt dat al deze mensen een eigen plek verdienen.

Voorzitter, de afgelopen jaren heeft dit college met groot enthousiasme vorm gegeven aan een liberale koers die het kabinet nastreeft. Zelfredzaamheid en eigen kracht zijn de mantra's van dit college. In het nieuws horen we steeds vaker schrijnende voorbeelden van mensen die bijvoorbeeld geen rolstoel krijgen omdat ze voldoende facebookvrienden zouden hebben om een sociaal leven te kunnen hebben. Of doodzieke mensen die geen thuishulp meer krijgen en hun jonge kinderen met volwassen problemen moeten belasten. Laat deze schrijnende voorbeelden een waarschuwing zijn voor hoe het niet moet. En laten we als gemeente blijven staan voor kwaliteit in de zorg.

Voorzitter, een opvallende post op de begroting is de 170.000 euro voor de inrichting van de raadzaal. Tijdens de voorjaarsnota was hier al veel discussie over. Wat is er toch mis met deze zaal ? De SP heeft gevraagd om een specificatie en heeft die gekregen maar wij blijven bij het standpunt dat het absoluut niet nodig is om nu te investeren in de raadzaal. Dit college heeft Back to Basic als uitgangspunt voor al haar beleid en de gemeente dient zelf een voorbeeld te zijn en moet daarom ook Back to Basic. Als je kort op verenigingen, zieken en gehandicapten dan is het ongepast om voor jezelf  geld te reserveren voor het opleuken van een zaal die prima voldoet. En laten we niet vergeten dat er op een steenworp afstand een cultureel centrum is dat nog wat klandizie kan gebruiken. Het gemeentehuis moet niet willen concurreren met het Jan v Besouw. De SP zal 2 amendementen hierop indienen om het bedrag drastisch te reduceren en het liefst tot 0.

Voorzitter, het doet de SP goed dat het college de 100.000 euro voor de schanskorven aan de Hoge Wal geschrapt heeft en nu kiest voor een natuurlijke oplossing dat veel geld bespaart en passend in het landschap is.

Voorzitter, het is heugelijk dat wethouder Verhoeven vorige week vertelde dat het budget van 25.000 euro voor een woonbehoefte onderzoek aanzienlijk naar beneden kan worden bijgesteld door een regionale aanpak. Vandaag wil ik graag van de wethouder horen wat er van dat budget afgaat. Verrassend was ook dat de wethouder die zelf vurig pleit voor een kostbaar woonbehoefte onderzoek wel zonder enige vorm van onderzoek vast kon stellen dat er in Goirle behoefte zou zijn aan peper dure appartementen van zo'n 1000 euro per maand. De wethouder noemde dat 'reageren op signalen van de markt '.

De SP wil graag nog een paar signalen meegeven: De koopkracht van veel mensen is flink gedaald, de werk-zekerheid is drastisch afgenomen en de hypotheken zijn verlaagd. Tijd voor betaalbare woningen. Niet morgen maar nu. We moeten ervoor zorgen dat onze jongeren in Goirle en Riel kunnen blijven wonen en dat ook ouderen met een AOW-tje een plek kunnen vinden. Het college gaf haar toekomstvisie de titel:  Thuis in Goirle. Wel voorzitter, thuis in Goirle begint met een woning.

Voorzitter, de werkeloosheid in Goirle loopt fors op en het is goed dat er de komende jaren extra budget komt om werkloosheid te bestrijden. Helaas zien we dat steeds meer mensen niet meer aan het werk komen en een beroep op de bijstand moeten doen en dat baart ons zorgen. Armoede in Nederland neemt toe, daar mogen we in Goirle de ogen niet voor sluiten. De SP waardeert het dat het college in de begroting schrijft: 'Bezuinigingen mogen niet ten koste gaan van die groepen die de minste mogelijkheden hebben om volwaardig in onze samenleving te kunnen participeren.' Dat kunnen wij als SP onderstrepen en daar zullen we het college ook aan houden.

De magere jaren van de crisis mogen niet gebruikt worden om met de hakbijl gaten te slaan in voorzieningen. Dit college staat voor een bruisend centrum. De SP gaat veel verder dan dat en staat staat voor een leefbare gemeente met voorzieningen ook buiten het centrum. De SP wil de wijkcentra open houden zodat we niet alleen een kloppend hart hebben maar ook een goede doorbloeding in onze buurten hebben. De SP wil dat het bloeiende verenigingsleven in Goirle en Riel niet onder druk komt te staan door een alles of niets beleid. Wij pleiten ervoor om het subsidie beleid te herzien en nieuwkomers zoals het MidZomerfestival kansen te bieden.

Voorzitter, de klok tikt en mijn 5 minuten zijn bijna om. De klok tikt ook voor dit college. Het college geeft enkele suggesties mee voor na 2014 maar dat zullen we aan een nieuw college overlaten.

De SP staat voor een sterke overheid ook in moeilijke tijden.

Dank u allen voor uw aandacht.