Geen doorsteek door de Prinsessenstraten maar zoek alternatieven

10 juli 2014

Geen doorsteek door de Prinsessenstraten maar zoek alternatieven

De raad heeft besloten dat de omstreden proef door de Prinsessenstraten niet doorgaat. Dinsdag steunde een meerderheid van de raad een motie van Lijst Riel Goirle, die hiervoor pleitte, ook de PAG, Lijst Couwenberg en de SP steunde de motie.

Doordat mensen van buiten Goirle moeite hadden om het centrum te vinden en te verlaten met het navigatiesysteem, wilden het college een proef doen met een doorsteek door de Prinsessenstraten. De buurt kwam in verzet met 76 bezwaarschriften, vooral omdat dit een woonerf is. Dat vonden de partijen van de motie onnodig veel ambtenarenuren kosten en zoveel verkeer is niet goed voor de veiligheid van de omwonende.

De SP had ook alternatieven ideeën voor de doorsteek. Raadslid Arno de Laat: “Ik ging afgelopen weekend met mijn zoon Eric naar het Safaripark. Daar staat op borden om het navigatiesysteem niet te volgen maar de borden, omdat het navigatiesysteem dat verkeerd doet. Hier werkt het ook niet goed. Zou het niet beter werken met verwijsborden hier en als de gemeente mensen uitnodigt zet het op de brief.” Verder pleitte De Laat om te kijken naar andere routes om mensen makkelijk het centrum te vinden en te verlaten. Bijvoorbeeld door de Tilburgseweg tot de Kalverstraat twee richtingen te maken.

De raad besloot tot geen doorsteek maar wethouder van der Heijden en het college beraden zich nog. Wordt vervolgd.