Juridische steun voor thuishulpen Thebe goed ontvangen

4 augustus 2014

Juridische steun voor thuishulpen Thebe goed ontvangen

Het Actiecomité Thebe van SP Tilburg heeft in samenwerking met het AdvocatenCollectief woensdag 30 juli een informatiebijeenkomst georganiseerd voor de thuishulpen van Thebe. Op deze middag werden ruim 100 thuishulpen geïnformeerd over hun arbeidsrechtelijke positie en de dreigende ontslagen bij Thebe in Tilburg. Zowel werknemers die de nieuwe arbeidsovereenkomst getekend hebben voor minder salaris, als zij die dit tot nu toe geweigerd hebben, staan volgens het AdvocatenCollectief sterk in hun rechten tegenover werkgever Thebe.

Jean-Louis van Os van het AdvocatenCollectief: “Het AdvocatenCollectief heeft juridisch onderzoek gedaan naar het handelen van Thebe rondom het aanbieden van een lagere functie voor minder salaris. Uit dossieronderzoek (inmiddels ruim 35) blijkt dat werkgever Thebe aantoonbaar diverse wettelijke bepalingen en arbeidsrechtelijke regelgeving heeft overtreden. Bovendien blijkt Thebe diverse zaken willens en wetens onjuist te hebben gecommuniceerd naar de werknemers. Besloten is om het juridisch onderzoek verder uit te breiden en de handelswijze van Thebe eventueel in een kort geding aan de rechter voor te leggen”. Een van de thuishulpen van Thebe voegt eraan toe: “We zijn een oor aangenaaid. Velen van ons voelen zich geïntimideerd en onder druk gezet door onze eigen leidinggevenden. We zijn blij dat we nu steun hebben”.

Omdat de bijeenkomst druk bezocht was en goed ontvangen werd, heeft het AdvocatenCollectief besloten een speciaal en kosteloos spreekuur voor Thebe-medewerkers te organiseren. Van vier tot en met acht augustus is er tussen 15.00 en 17.00 bij het AdvocatenCollectief aan de Korenbloemstraat 86 een speciaal spreekuur voor de thuishulpen. Het spreekuur is op afspraak, bellen hiervoor kan naar 013-4636395.