Participatieraad met oog voor belangenorganisaties

26 september 2014

Participatieraad met oog voor belangenorganisaties

De participatieraad is afgelopen dinsdag door de gemeenteraad goedgekeurd met een hoop wijzigingsvoorstellen die door verschillende fracties zijn ingediend. De participatieraad gaat de gemeente gevraagd en ongevraagd adviseren over beleid, dat te maken heeft met de bijstand, WMO en jeugdzorg. De verschillende wijzigingsvoorstellen gingen over onder andere de onrust bij de KBO’s en Platform Minima.

Deze partijen zitten op dit moment in de klankbord WMO samen met het Platform Gehandicapten die nu alleen gevraagd het college adviseert maar dat gebeurden bijna nooit integraal. Dat gaat nu veranderen maar de belangenorganisaties vrezen voor hun inbreng bij het college wat nu via de participatieraad moet. De SP had begrip daarvoor, daarom vroeg de partij in een motie om beleidsvoorstellen zonder embargo ook met de belangenorganisaties te delen. Zodat ze de participatiegraad op tijd kunnen adviseren. Ook dat de participatieraad de belangengroepen altijd betrekt bij hun advies. “De participatieraad moet geen sluis zijn voor de Goirles bevolking maar het college moet vooral belangenorganisaties en burgers informeren en transparant zijn. Zo bouw je een brug naar de samenleving dat de bedoeling is van de participatieraad”, zo vertelt SP-raadslid Deborah Eikelenboom over de motie. De motie werd niet overgenomen door het college en de rest van de raad.

De andere fracties maakten zich vooral zorgen over dat de leden van de participatieraad geen vergoeding krijgen. De PvdA en de VVD dienden daar amendementen voor in. De SP voelt daar niets voor zegt Eikelenboom: “Vrijwilligers en mantelzorgers krijgen ook geen vergoeding ondanks het harde werk. En iemand die vrijwillig een commissie in gaat moet het wel krijgen, dat is niet eerlijk. Daarbij zitten we in tijden van bezuinigingen.” Het college deelt ook de mening van de SP maar heeft voorgesteld aan de gemeenteraad om het aan te houden tot het college daar onderzoek naar heeft gedaan. Wordt vervolgd.

Het college gaat nu opzoek naar kandidaten met een divers samengesteld selectieteam. Mensen mogen zich opgeven voor de participatieraad, waarna het selectieteam gaat kijken naar de juiste kandidaten voor deze raad. In maart zal het van start gaan.