SP vindt eigen bijdrages WMO te ver doorschieten

2 november 2014

SP vindt eigen bijdrages WMO te ver doorschieten

De SP stemt tegen de keuzenota’s over de nieuwe WMO en de participatiewet. De reden daarvoor was onder andere de invoering van een eigen bijdrage voor gezinnen met een kind met een lichamelijke beperking tot achttien jaar die een woonaanpassing aanvragen. Daarom dienden de SP tijdens de raadsvergadering van dinsdag 28 oktober een motie in om dat voorstel te schrappen.

De gemeente Goirle gaat om nieuwe taken als begeleiding en jeugdzorg te financieren de eigen bijdrages voor verschillende WMO-voorzieningen als woningaanpassingen en scootmobiels uitbreiden. Bij nieuwe aanvragen gaan mensen een eigen bijdrage betalen tot de kostprijs van een voorziening bereikt is.

De SP begrijpt voor een deel dat de gemeente een eigen bijdrage vraagt aan senioren, omdat deze groep zich kan voorbereiden op de dag dat ze minder mobiel zijn, door bijvoorbeeld te verhuizen naar een geschikte woning. SP Raadslid Stijn van den Brekel ziet wel problemen. “Het probleem is dat er in Goirle te weinig seniorenwoningen zijn. Dan kunnen we niet vragen aan onze ouderen dat ze moeten verhuizen uit hun vertrouwde dorpen.” Wethouder Marjo Immink van Proactief Goirle (PAG) zegt dat het college hierover in gesprek gaat met de woningcorporatie. Ook vertelde ze dit onderwerp met maatwerk te benaderen. “Als mensen naar een half jaar of een jaar nog geen woning gevonden heeft, wij bijvoorbeeld een traplift wel plaatsen.”

De SP begrijpt de gedachte van een eigen bijdrage voor senioren maar van den Brekel vindt het tegenstrijdig dat de gemeente ook een eigen bijdrage gaat vragen aan gezinnen met gehandicapt kind tot achttien voor een woningaanpassing. “Deze mensen kunnen zich niet voorbereiden op een kind dat een beperking krijgt. Ze moeten vaak, vooral jonge gezinnen, nog hun bestaan opbouwen, ze zijn bezig met hun carrière en het rondkomen van een hun gezin. Hun financiële positie is vaak niet groot,”aldus de SP’er. Daarom dienden de SP een motie in om dit voorstel te schrappen. Wethouder Immink ontraadde de motie. “De eigen bijdrages zijn ervoor om de voorzieningen te betalen. Daarnaast zorgt dit ervoor dat mensen gaan nadenken over alternatieve oplossingen voor ze een voorziening aanvragen,” aldus de wethouder. Van den Brekel weerlegde dit. “Van een eigen bijdrage voor deze woningaanpassing hangt de gehele WMO niet af en er maken maar een a twee mensen per jaar gebruik van deze voorziening. Waarom is dat, omdat mensen al nadenken voor ze bij de gemeente aankloppen en daar heb je geen eigen bijdrage voor nodig. Ik heb ook een beperking. Toen ik vier jaar was, werd bij mij Duchenne constateert. Mijn ouders wisten dat ik later niet meer kan lopen, dus keken ze of de woning aangepast kon worden. Dat was niet het geval en wij zijn verhuist.”

De SP heeft in het verleden gepleit voor de afschaffing van eigen bijdrages. Dat vindt de partij nu niet realistisch maar verdere uitbreiding gaat voor de partij wel te ver. Daarom de motie maar de meerderheid van de raad stemde tegen deze afzwakking. Dat was voor de SP een van redenen om tegen de keuzes van de gemeente te stemmen, omdat deze kleine wijziging al niet werd overgenomen.