Raadsleden ervaren, wat mensen met een beperking ervaren

24 april 2016

Raadsleden ervaren, wat mensen met een beperking ervaren

Foto: SP

“Ik wil ook graag nog met de rolstoel kijken, hoe goed het Kloosterplein te bereiken is,” zei raadslid Eric Schellekens van Lijst Riel Goirle (LRG) geboeid toen hij gisteren in een rolstoel winkelcentrum de Hovel verkende tijdens een actie van de SP en belangenorganisatie Wij Staan Op. De partij liet lokale politici in een rolstoel ervaren hoe toegankelijk de Hovel is. Die uitdaging werd opgepakt door raadsleden Eric Schellenkens (LRG) en Arno de Laat (SP) en de voorzitter en secretaris van D66 Goirle Piet Verheijen en Ad Mutsaers. De politici werden door  raadslid voor de SP Stijn van den Brekel begeleid over de Hovel, omdat hij zelf in een rolstoel zit en dus ervaringsdeskundige is.

Aanleiding voor deze actie is het VN-verdrag voor mensen met een beperking dat recent door de Eerste en Tweede Kamer is geratificeerd. Dit verdrag gaat bedrijven en overheden meer verplichten zich in te zetten om toegankelijk voor iedereen te worden. Want nu is het nog te vrijblijvend volgens Van den Brekel: “Mensen met een beperking moeten nog vaak rekening houden met waar ze bijvoorbeeld kunnen winkelen of uit eten gaan. Ze kijken niet alleen naar kortingen of menu’s maar ook of ze goed naar binnen kunnen”.

De route van de actie begon bij de bruggetjes bij de AH. Eraf rijden ging goed, erop kreeg niet iedereen voor elkaar. Toen gingen de politici op weg naar de ETOS waarbij de gootjes op straat en de drempel bij de winkel soms voor problemen zorgden. In de winkel zelf ging het perfect. Vervolgens ging het peloton naar de Kruidvat. Dat was een ware hindernisbaan met de rekjes en mandjes. Een aantal mensen reed zich vast en dat leidde tot files in de winkel. Om een goed voorbeeld te laten zien werd de dierenwinkel van Kees van Gils verkend, die voor de opening van zijn zaak door Van den Brekel liet keuren op toegankelijkheid. Als laatste winkel was Intertoys aan de beurt, waar de mannen al snel er achter kwamen dat een deel van de winkel alleen met trap te bereiken is. Toen de tocht bijna tot zijn einde kwam opperde Schellenkens om ook het Kloosterplein nog te verkennen, dat voor iedereen wel toegankelijk genoeg was, wanneer de oversteekplaats voor blinden gevolgd werd. Oversteken van de schuine stoeprandjes bleek toch problematisch.

Foto: SP

Na de tocht kwamen er bij iedereen vragen en verbeterpunten op voor Goirle. Schellenkens vond het wel opmerkelijk dat de gemeente het platform gehandicapten om advies gevraagd had en dat er dan toch nog verbeterpunten zijn voor de Hovel. De politici hebben door deze ervaring een betere kijk op toegankelijkheid gekregen. Verheijen: “Toegankelijkheid van winkelcentra is niet alleen goed voor mensen met een beperking ook voor mensen met kinderwagens”. Van den Brekel is tevreden over de actie. “Ik ben onder andere de politiek in gegaan om anderen de wereld door de ogen van mensen met een beperking te laten zien. Dat is bij deze politici gelukt, nu de rest nog. Daarom ga ik in het kader van het VN-verdrag een voorstel doen aan de raad om een plan op te stellen met de doelgroep om Goirle nog toegankelijker voor iedereen te maken.”

Reacties