SP wil diftar deur dicht houden

6 december 2018

SP wil diftar deur dicht houden

De SP heeft tijdens de gemeenteraad van 4 december jl. tegen het nieuwe afvalbeleid in Goirle gestemd. Volgens raadslid Deborah Eikelenboom laat het college een opening voor de invoering van diftar. Wethouder Schelkens zei twee weken geleden dat er op de containers een chip komt, waardoor het diftar proef is voor eventueel in de toekomst.

De SP vreest dat nu de deur op een kier staat voor de invoering van diftar. De partij wil de deur dicht houden en diende in de raad gisteren een motie in om geen voorbereidingen te treffen voor de invoer van diftar en daarom geen diftar-chip te plaatsen op afvalcontainers Diftar houdt in dat burgers een bedrag moeten betalen bij een teveel aan afval, een chip kan dat registeren. In gemeenten met diftar dumpen de burgers bij te veel afval het in de natuur of bij buren, zo hoort de SP van mensen uit die gemeenten. Terwijl wij dat juist willen voorkomen met het afvalbeleid, aldus de partij.

Wethouder Schellekens sluit diftar voor de toekomst niet uit maar het college heeft het voornemen nu niet. “Al kun je wel de chips her programmeren, maar nu is de chip alleen bedoelt, dat mensen niet twee keer hun container buiten zetten”. Eikelenboom: “Ik denk niet dat mensen hun container twee keer op straat zetten, dat is echt een drogreden om die chips te plaatsen”.

De gemeente streeft naar 60 gram restafval en heeft daar nieuw beleid voor. De SP deelt deze ambitie terwijl de landelijke norm 100 gram is.  Eikelenboom: “Wij hebben vertrouwen in de burgers dat ze hun best zullen doen. Wij hebben geen haast maar begrip als de burgers het niet halen.” Het voorstel van de SP tegen de chip haalden het niet maar kreeg van het CDA, Arbeiderspartij en de PvdA steun.

Wat gaat er nu gebeuren

Een duo container papier/PMD wordt per adres toegevoegd, naast de 140 liter restafvalcontainer en 240/140 liter Gft-container. De 140 liter restafvalcontainer wordt 1 x per 4 weken ingezameld en de Gft-container en duo container papier/PMD worden allebei 1 x per 2 weken ingezameld.