Positieve avond over een inclusief Goirle

8 februari 2019

Positieve avond over een inclusief Goirle

Dinsdag 5 februari was er een bijeenkomst om verbeterpunten te verzamelen hoe maatschappelijke organisaties een inclusief of toegankelijk Goirle willen creëren. Of een samenleving waar iedereen mee kan doen, zoals de voorzitter Tess van de Wiel het verworden.

Van oorsprong is de inclusie agenda bedoelt voor de toegankelijkheid van mensen met een beperking te verbeteren. De gemeente Goirle ziet het liever breder naar iedereen die moeite heeft mee te doen zoals minima, ouderen, statushouders en ook sommige jongeren. Onderwerpen die bijna iedereen aan gaf waren een meedoen regeling voor minima en de waardering voor mantelzorgers wat beter kan dan een cadeaubon. Zoals Frans van Dongen van Seniorenbelangen Riel het zei: “In Riel moet je dan naar Goirle zelfs toe.”

Er waren ook zaken door enkele genoemd maar niet onbelangrijk. Dat er niet altijd rekening wordt gehouden met visueel beperkten zoals het ontbreken van gidslijnen op de stoep en sprekende liften. Ook de toegankelijkheid van bijvoorbeeld hat cc Jan van Besouwhuis voor mensen met een beperking wat beter moet zoals het toilet en het theater en dat je niet contant kan betalen. De prijzen in sociaal cultureel centra voor consumptie werd ook aangeven, dat die lager moeten.

Er werd ook onderling gekeken voor een inclusieve samenleving. Zo gaf het Seniorenbelangen Riel aan dat bijvoorbeeld dat het Ommetje Riel beter kan voor rolstoelers. Het Gehandicapten platform wil graag samenwerken om knelpunten Riel aan te pakken. Mooi voorbeeld hoe samenwerking tot stand komt volgens wethouder Immink.

Deze zaken worden verzameld en met een advies van de participatieraad aan de gemeenteraad met een voorstel voor 7 of 10 punten van het college. De gemeenteraad besluit wat moet gebeuren voor de komende jaren. Het is een terugkomende agenda wat nu niet kan, kan later.

De inclusie agenda is ontstaan door een motie van SP-raadslid Stijn van den Brekel (ook rolstoeler) met toenmalig PvdA raadslid Anton van Baal om de toegankelijkheid van Goirle samen met maatschappelijke organisaties en mensen met een beperking te verbeteren via de inclusie agenda. Zodat de raad het ieder jaar kan evalueren en de verbeteringen kan bijhouden of bijsturen. Stijn van den Brekel: “De bedoeling was om de blik van de raad te verbreden naar de mensen die moeite hebben mee te doen. Die verbreding is gelukt op deze avond met de voorbeelden van visueel gehandicapten vooral. Ik heb ontdekt dat er geen sprekende liften zijn in Goirle en de slordigheid met gidslijnen zoals werd verteld. Het heeft geleid tot verbreding van onze zicht, nu de uitvoering nog.”