SP biedt 736 handtekeningen voor herstel buslijn 2

19 maart 2019

SP biedt 736 handtekeningen voor herstel buslijn 2

Foto: SP

De SP heeft maandag 18 maart JL. samen met enkele buurtbewoners uit de Hellen 736 handtekeningen aangeboden aan wethouder Poos. De wethouder gaf aan dat de ambtenaren dinsdag 26 maart a.s een gesprek met Ariva hebben. Dus het is op tijd.

Fractievoorzitter Stijn van den Brekel: “Zie deze petitie als een motivatie om dit terug te draaien. Zodat u bij de provincie en Ariva kan aantonen dat deze bus route van maatschappelijk belang is in Goirle. We kunnen beter samen optrekken om dit terug te draaien, anders staat Goirle 3-0 achter. Deze 736 handtekeningen laten het draagvlak van de bevolking zien voor het belang van deze bus route, dit kan u helpen bij de onderhandelingen voor een goede busverbinding.”

De wethouder heeft de petities aangenomen. Hij vertelde zelf niet blij met beslissing van Ariva te zijn maar dat hij niet over het busvervoer gaat maar de provincie. Hij wilden de petities geven aan het aanwezige SP-statenlid Willemieke Arts. Zij gaf hem terug. “U weet wat de situatie in uw gemeente is en vertegenwoordigd uw gemeente, daarom ligt die taak bij u. De provincie weet dat minder. Met deze petitie staan u en wij sterker.” Van den Brekel benoemden een aantal problemen door het ontbreken van de busverbinding, die de wethouder wel weet, bijvoorbeeld mensen die slecht ter been die zijn, deze mensen zijn gaan wonen waar een bushalte was. “De mensen die het meest benadeeld worden konden er niet bij zijn vandaag, vanwege het ontbreken van de bus. Deze mensen worden belemmerd in het deelnemen aan de samenleving. Zij zitten nu echt achter de geraniums.”

Buurtbewoner Jenny van der Aa hekelde de communicatie van Ariva. "De bushalte borden van lijn 2 staan er nog steeds. De buurtbus komt niet op de aangegeven tijd en maakt vaak omleidingen, die eveneens nooit aangegeven worden, noch op internet noch op de app." Gezien dat de gemeente de route zo wou inrichten dat de bus er nog door kan en dat overlegd met Ariva, die anders besloot.

Van den Brekel haalde ook de cijfers van het aantal passagiers aan wat de wethouder vertelde in het BD op de Spoorbaan. Deze zijn bij de raad niet bekend. De wethouder gaf aan het mondeling gezegd te hebben. Op doorvraag van de SP’er gaf hij aan de volledige cijfers op de beantwoording van de schriftelijke vragen van de SP te geven.

De wethouder geeft aan zich nogmaals sterk te maken voor herstel van de route. Dat zal voor volgend jaar zijn dat vraagt de petitie ook. De aanwezigen geven aan dat er binnen de gemeente andere schrijnende gevallen zijn waar de  afstand tot een halte 800 meter of meer zijn, zoals het verpleeghuis. De wethouder zegt dat de bus daar niet kan komen door de aanpassing van de weg. Een aanwezige zei die is nooit aangepast. De wethouder doelde op de Tilburgse weg. Al hadden andere routes ook een optie geweest, vertelde de aanwezige. De SP gaat op een later tijdstip de petitie aanbieden aan de provincie.