SP steunt de verbeterde woonvisie

31 juli 2019

SP steunt de verbeterde woonvisie

In raadsvergadering van 2 juli werd de woonvisie aangenomen. De SP was in beginsel kritisch met name over sociale huur en dat de CPO-projecten (wooninitiatief vanuit inwoners) grond moeten bezitten. Doordat het amendement om dit eruit te halen werd aangenomen, was het voor de SP verbeterd genoeg om met het voorstel in te stemmen.

In de uitzending van Goolse kringen van 3 juli was wethouder Schellekens verbaast dat de SP ermee ingestemd heeft. Fractievoorzitter Stijn van den Brekel: “Jammer dat de wethouder al bij voorbaat niet op ons rekende, hopelijk is dit een les voor de lokale politiek met de SP valt te praten als het de kansen voor iedereen vergroot, ook bij woon beleid.”

Tijdens de vergadering was vooral discussie over sociale huur. In de woonvisie staat dat Goirle sociale huurwoningen beperkt wil laten groeien met de bevolkingsgroei, daar zijn de SP en Arbeiderspartij niet van overtuigt. Eikelenboom (SP): “Hiermee hou je tekorten in stand en dit strookt niet met het landelijk beeld want er is een tekort van 80.000 sociale huurwoningen. Ik kan mij niet voorstellen dat in Goirle een andere situatie geldt”

De Arbeiderspartij had een motie ingediend, met steun van de SP, om wachttijden voor een woning in sociale huur te verkleinen. Wethouder Schellekens en Leijstromen zeggen dat de wachttijd een jaar duurt maar dat mensen wellicht tien jaar ingeschreven staan en later actief op zoek gaan. De wethouder vindt de motie gebaseerd op verkeerde aannames. Via woning inzicht en via contacten uit de lokale samenleving horen de oppositie partijen andere cijfers horen 8 tot 10 jaar. Door deze discussie heeft de raad besloten de rekenkamer dit te laten onderzoeken, om het zo onafhankelijk laten doen.

In de woonvisie werden CPO-projecten beperkt tot vijf woningen en ze moesten grond bezitten. Dat is nu geschrapt is. Dat een socialer woon beleid kan versterken en de invloed van projectontwikkelaars beperkt, volgens de indieners PAG, LRG, CDA, PvdA en de Arbeiderspartij. Waar de SP zich graag bij aansluit. De SP gaf nog aan dat CPO-projecten kunnen bestaan met huurwoningen, wat indieners van het amendement deelde. Al deelde de wethouder dat niet, CPO staat voor collectief particulier opdrachtgeverschap, dus kan het niet. Terwijl de wethouder op schriftelijke vragen antwoorden dat het kan maar dat het niet bekend is of daar vraag naar is. Met de gewijzigde woonvisie en de steun voor CPO met huur van een meerderheid in de raad, is de SP tevreden. Wat betreft sociale huur, wordt vervolgd.