Bezuinigen, verlies de solidariteit niet

29 september 2019

Bezuinigen, verlies de solidariteit niet

De SP keurde de invulling van het college op de meedenksessie met de inwoners 14 september af. Vanwege het onderdeel dat burgers meer moeten betalen voor voorzieningen zoals muziekschool, sport en zorg. De SP heeft tijdens de gemeenteraad van 24 september wel een poging gedaan om dat eruit te schrappen, gesteund door de PvdA en de Arbeiderspartij. Wat het niet haalde.

Dit tast volgens de SP de solidariteit aan en in het verleden is dit al gedaan via huur en contributieverhoging. Deborah Eikelenboom (SP): “Er wordt gezegd dat verenigingen hun broek omhoog moeten houden, maar wat als ze die niet meer omhoog kunnen houden? Dan verliezen we sport en cultuurbeleving. Terwijl dat de kracht van Goirle is!”

De SP kan zich wel vinden in de analyse dat de inwoners pleiten voor het belang van het aanbod aan sociale voorzieningen. Stijn van den Brekel (SP): “De SP deelt de waarschuwing voor het afbreken van deze voorzieningen. Dat zal ten koste gaan van de sociale samenhang, wat tot hogere kosten kan leiden.  Om dit in stand te houden in moeilijke tijden, moet gekeken worden naar de lokale belastingen. Voor de SP moet voor de verhoging van lasten een goede reden zijn zoals het in stand houden of verbeteren van voorzieningen zoals de muziekschool, minima en zorg.”

Dat de raad met burgers spreekt over bezuinigingen is niet omdat Goirle er financieel slecht voor staat. De kosten van de jeugdzorg, die taak kwam in 2015 naar de gemeenten, blijken hoger uit te vallen. Nu het rijk geld over heeft, bestaat er veel woede van onrecht in de gemeenteraad. Gemeentes als Goirle moeten bezuinigen vanwege fouten van het rijk. De SP en de andere linkse partijen vinden dat we best ongehoorzaam mogen zijn en een niet financieel sluitende begroting mogen indienen uit protest.

Na een oproep van Henk Gabriëls (PAG) dat zeker de landelijke partijen hier hun invloed kunnen laten gelden, zei Monique van Brederode (VVD) dat ze dan wel met de hele raad naar Den Haag wilde om te protesteren. Wanneer bestellen we de bus?", reageerde Deborah Eikelenboom (SP) rap.