College, nu fatsoen tonen voor gehandicapten!

20 oktober 2019

College, nu fatsoen tonen voor gehandicapten!

Geacht college, Mei 2016 heeft de gemeenteraad unaniem een motie aangenomen van de PvdA en de SP voor een inclusie agenda, naar aanleiding van het VN- verdrag voor mensen met een beperking. In dit verdrag worden gemeente wettelijk verplicht zijn, in beleid en werkzaamheden meer rekening te houden met de toegankelijkheid voor iedereen. De raad moet jaarlijks kijken of wij deze doelstellingen halen en hoe. Welke zaken wel of niet zijn  gerealiseerd. De gemeente overweegt deze agenda in het kader van bezuinigingen stop te zetten, terwijl het nog steeds niet in werking is gesteld. Dit voorstel is niet alleen  verwerpelijk. Dit geldt eveneens voor de bezuiniging op aangepast sporten. Mensen met een beperking wachten al te lang op meer medemenselijkheid.

5 februari dit jaar werd een bijeenkomst gehouden met de belangenorganisaties, niet alleen gehandicapten, maar ook minima, ouderen, statushouders en jeugdorganisaties. U had de groep breder getrokken, omdat u wijs besloot dat meedoen makkelijker maken voor meer groepen geldt. Tijdens deze bijeenkomst bleek er overduidelijk onderling draagvlak te zijn voor een hoger en breder mantelzorgcompliment en een meedoen regeling voor alle minima. Zaken die mantelzorgers en minima het leven kan verlichten. Er waren ook verhalen van mensen met een beperking hoe het op straat moeilijk is om ergers te komen, vooral door fietsen of winkelborden die in de weg te staan. Daarnaast het ontbreken van geleiden lijnen en afritten. Dit heeft de raad ook de ogen geopend, dat we te weinig rekening houden met anderen in beleid en werkzaamheden. Als je dat later moet opknappen, ben je meer geld kwijt.

De participatieraad adviseerde de raad naar aanleiding van 5 februari dat de gemeente meer ervaringsdeskundige kan inzetten. “U moet met ons beleid maken en niet over ons”’.  Er is al werk verricht met het ophalen van verhalen. Alleen nu de uitvoering nog. Nu overweegt het college om het tijdelijk stop te zetten, omdat dat te veel ambtelijke uren kost. Het wordt toch onderhand tijd dat de gemeente oog heeft voor mensen die mee willen doen. Er kunnen nu keuzes gemaakt worden ook nu er tekorten zijn door het kabinetsbeleid. De 140.000 euro extra voor de wethouders bij de start van dit college, zou een mooi gebaar zijn voor mensen die extra steun nodig hebben. Schaamt u zich niet dat u niet op zichzelf bezuinigd en wel op beleid voor mensen met een beperking? Het is ook een zwijgzame groep, die u treft. Het wordt tijd dat er naar hen geluisterd wordt! De 22ste spreken een aantal mensen tegen uw voornemen, zoals Stichting Sportgroep Gehandicapten Goirle. Ik en de SP roepen mensen op om zich dan te laten horen en laten zien. Op 29 oktober dan spreekt de raad over de begroting voor 2020 en 12 november beslist de raad hierover. U denkt dat het te veel kost, rekening houden met anderen kost niet zoveel geld. Het is niet meer dan fatsoenlijk om dat te doen.

Strijdbare groet,

Stijn van den Brekel