Last van Houtstook?

16 december 2019

Last van Houtstook?

De SP hoort van enkele inwoners in Riel en Goirle dat ze overlast ondervinden van houtstook. Dit kan zijn door bijvoorbeeld. barbecues, houtkachels, open vuur, vuurkorven of open haarden. Nu de winter aankomt worden open haarden en houtkachels aangestoken voor de sier of warmte, wat onbewust overlast veroorzaakt bij mensen met longziekten.

Ondanks dat het stoken op "schoon hout" wettelijk is toegestaan, geeft het vervuiling in de vorm van fijnstof en tast het de luchtkwaliteit aan. 1,2 miljoen mensen in Nederland hebben een longziekte. Voor 59 procent van de mensen met COPD en 64 procent van de mensen met astma betekent dit dat zij regelmatig benauwd zijn door houtrook. Het Is niet duidelijk voor ons of veel mensen overlast hebben van houtstook. Vandaar dat wij deze oproep doen! Bij veel reacties kunnen wij het agenderen in de gemeenteraad.

Wij houden er natuurlijk rekening mee, als u anoniem wilt blijven. U kunt ons bereiken via goirle@sp.nl of telefoonnummer 06-43414452

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in onze luchtkwaliteit, u kunt dit eenvoudig opzoeken via https://www.longfonds.nl/gezondelucht/. Vervolgens wordt middels uw postcode de lokale situatie zichtbaar.  Wilt het zelf of voor andere in u buurt oplossen hoe je overlast kunt verminderen, ga dan naar: https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/gezonde-leefomgeving/gez...

Behoort u tot de groep mensen die incidenteel, regelmatig of zelfs dagelijks overlast ondervindt, neem dan contact met ons op.
Alvast bedankt voor uw medewerking! Een fijne kerst alvast gewenst.

SP Goirle