SP haalt met de Bakertand zilver met een gouden randje

24 februari 2020

SP haalt met de Bakertand zilver met een gouden randje

De gemeenteraad van Goirle is 18 februari JL. akkoord gegaan met de koers voor de nieuwe wijk met de naam Bakertand. De raad heeft echter besloten, tegen zin van het college, dat in de nieuwe woonwijk voldoende betaalbare huur en koopwoningen moeten komen, zo’n 40%. Daarnaast moet het groene karakter behouden blijven. Het CDA, PAG en LRG diende daar een voorstel voor in. De SP wilden een stap verder gaan door te pleiten voor 50% betaalbaar, zodat er een eerlijke verdeling ontstaat. Dat voorstel heeft het niet gehaald.

SP-gemeenteraadslid Deborah Eikelenboom: “Voor wie willen wij een wijk. Bouwen wij in de groene ruimte voor Bakertand BV of om een probleem op te lossen. Het is algemeen bekend dat er woningnood in Nederland is en al jarenlang groot. Die pijn wordt gevoeld vooral in de midden dure en goedkope woonsector. Nu is het niet dat de SP alleen goedkope woningen wil. De SP wil segregatie voorkomen en wij vinden het prima als er ook dure woningen worden gebouwd in de Bakertand. Gezien de woningnood vinden wij wel dat 50% van de woningen betaalbaar en goedkoop moet zijn. Voor de overige 50% geven wij alle speelruimte aan Bakertand BV”. Daarom diende de SP een voorstel in voor 50% betaalbare huur--en koopwoningen.

Het voorstel van het CDA, PAG en LRG gaat minder ver dan het voorstel van de SP. Ze gaan voor 40% betaalbare woningen. Zij willen de prijscategorieën zoals in de woonvisie staat vastleggen. Verder staat er: woningen in de categorie tot € 185.000 en de categorie tot en met € 275.000 vallen onder een anti-speculatiebeding. Dat wel zeggen dat mensen tien jaar hun woning niet mogen verkopen om daar winst op te maken. Voor de SP is dit een voorstel dat haar tanden laat zien. Dat de raad gaat over woningbouw en haar verantwoordelijkheid toont betreft sociale en betaalbare woningbouw. Daarom heeft de SP dit voorstel gesteund, waardoor het is aangenomen. Wethouder Swaans (VVD) was geen voorstander. Hij pleitte ervoor om de voorstellen aan te houden en dat hij samen met Bakertand BV gaat kijken wat mogelijk is. De raad bleef erbij en deinsde niet terug. CDA-fractievoorzitter verwoordt het als volgt: “’Het college heeft meerdere keren gezegd zoals bij de Zuidrand, dat sociale en goedkope woningen dat komt wel in orde, wat keer op keer niet het geval bleek. Dat punt zijn wij ver voorbij. We moeten onze rug recht houden.” D66 en de VVD stemden tegen.

Op 26 september 2017 stemde de gemeenteraad in met het voorstel van de SP en PAG om van de Bakertand een ecologische wijk te maken. De SP voegden daad bij het woord en diende een voorstel in samen met PAG en het CDA om de parkeernorm te verlagen en het gebruik van alternatieve vervoer zoals deelauto’s, de fiets en het openbaar vervoer te stimuleren. Deborah Eikelenboom: “Wij zien liever minder auto’s. Dat heeft met de uitstraling en beleving van de wijk te maken. Het levert meer groen in de wijk op. Met de komst van de nieuwe wijk zullen omringende wegen zwaarder belast gaan worden. Ook in dat opzicht zou het beter zijn als we in de ecologisch wijk niet uitgaan van de standaard norm van meer dan 1 auto per woning. Met een ecologische wijk wil je dat er mensen komen wonen die er bewust voor kiezen om meer voor de natuur en milieu te willen doen. Je wilt juist dat deze mensen bij elkaar wonen zodat bijvoorbeeld meer gebruik wordt gemaakt van alternatieve vervoersvoorzieningen zoals deelauto’s.” Echter stemde de overige fracties tegen, hierdoor haalde het voorstel het niet.

De SP heeft nog een succes gehaald. De gemeente krijgt van Bakertand 2000m2 om te besteden aan maatschappelijk doeleinden. Het college wilde dit echter primair gebruiken voor basisschool De Bron. De SP vond samen met de PvdA en het CDA dat je breder moet kijken, vooral om dat er binnen gemeente meerdere maatschappelijke organisatie opzoek zijn naar andere locaties. De partijen eisten creativiteit van het college en dat deelden een meerderheid van de raad. Een goud randje op het zilveren succes van de SP.