Goirle solidair met kinderen uit Griekse vluchtelingen kampen

8 juli 2020

Goirle solidair met kinderen uit Griekse vluchtelingen kampen

Een meerderheid van de gemeenteraad heeft op 7 juli JL. voor een motie gestemd om in overleg met het kabinet aan te geven dat Goirle bereid is om een aantal kinderen uit de Griekse opvangkampen onderdak te bieden. De motie is van de SP, PvdA en CDA en werd gesteund door Proactief Goirle (PAG), D66, Arbeiderspartij en het VVD-raadslid Trix Vissers

De motie was 2 juni al ingediend maar hoofdindiener SP-raadslid Deborah Eikelenboom geeft aan dat het twee keer is uitgesteld. Reden daarvoor was om tegemoet te komen aan de wensen van een aantal raadsleden en fracties. Zoals Henk Gabriels van de PAG die net als D66 overleg of gesprek toegevoegd willden hebben, omdat wij dan nog kunnen beslissen wat financieel en medemenselijk mogelijk is. Daarop heeft de SP de motie aangepast samen met de PvdA en het CDA op aangepast.

Deborah Eikelenboom (SP): “The coalition of the willing (initiatief van Vluchtelingenwerk Nederland, Defence for Children en Stichting Vluchteling) vraagt Nederland om 500 weeskinderen uit Griekse opvangkampen op te vangen, wat wij met deze motie ook doen. 500 kinderen die nu in erbarmelijke omstandigheden leven. 500 kinderen en Nederland telt 355 gemeentes dus dat is minder dan twee kinderen per gemeenten. Het is geen kwestie van of we het kunnen, maar of wij het willen, vandaar ‘the coalition of the willing’.

Wethouder Piet Poos ontraadde de motie omdat staatssecretaris Broekers-Knol al voldoende steun geeft aan Griekenland. "Ze geeft financiële steun  en daar is genoeg hulp van organisaties met ervaring met minderjarigen." Eikelenboom: “Het vinden van voldoende pleeggezinnen is in Griekenland onmogelijk vorig jaar zijn maar 95 kinderen daar geholpen. Het land kampt zelf met veel problemen en alle kinderen daar opvangen is onmogelijk. Er zijn kinderen die nu acuut bescherming nodig hebben. Let op het woord acuut. Als iemand hier neervalt helpen wij die persoon acuut. Deze kinderen hebben dus acuut hulp nodig!”