SP: Gedroomde meedoen regeling wordt werkelijkheid

10 juli 2020

SP: Gedroomde meedoen regeling wordt werkelijkheid

De door de SP gedroomde meedoen regeling (financiële hulp voor volwassen minima voor sport en cultuur) wordt werkelijkheid. Een meerderheid van de gemeenteraad stemt 7 juli JL. in met een voorstel van het college voor de invoering van een meedoen regeling en betere en toegankelijke informatie over minimaregelingen voor minima.

In 2012 stelde SP-raadslid Deborah Eikelenboom al een meedoen regeling voor met bedragen van 90 tot 100 euro. Toen en op andere momenten was er geen meerderheid in de gemeenteraad, want Goirle zou genoeg doen voor minima, aldus sommige andere partijen. SP-fractievoorzitter Stijn van den Brekel: “Na al die jaren van inzet is de SP verheugd met het voornemen in dit voorstel dat zelfs minima voor 150 euro ook kunnen deelnemen aan sport en cultuur.”

Van inclusieagenda naar meedoen regeling

Dit voorstel is met een omweg tot stand gekomen mede met hulp van maatschappelijke organisaties. De door SP voorgestelde inclusie agenda voor een toegankelijker Goirle geldt niet alleen voor mensen met een beperking maar ook voor minima in financieel opzicht. Tijdens een bijeenkomst met de raad en maatschappelijke organisaties uit Goirle bleek er grote behoefte uit de maatschappij voor een meedoen regeling voor volwassen. Vervolgens adviseerde de participatieraad om eerst naar de financiële toegankelijkheid te kijken en zo geschiedde. Stijn van den Brekel: “De SP vindt het een hele verbetering dat dit plan van onderop tot stand is gekomen en deze benadering smaakt naar meer. Dat dit voortkomt uit de door ons veel bevochten inclusie agenda is voor de SP een zegen. Dat geeft aan dat de SP ook in de oppositie en hopelijk straks in het college van wezenlijk belang is voor een sociaal Goirle en Riel, maar de aanhouder wint.”

Verschil VVD en SP

De SP diende daarnaast een motie in waarin Goirle het kabinet oproept ( net als vele andere gemeentes aan te sluiten bij de actie van de FNV) om het minimumloon  naar 14 euro per uur te verhogen, wat nu 10 euro is. De VVD vond het onzin, aldus raadslid Ad van Beurden. “Ik zie in de motie jaartallen van 1977 en 2011 staan maar het is echt al 2020 hoor. Nederland doet het niet zo slecht we staan op nummer drie na Luxemburg en Italië.” Deborah Eikelenboom pareerde de VVD. “Ik wil meneer van Beurden adviseren naar het Nibud te luisteren zij zeggen dat er steeds meer werkende armen zijn en die door de bodem dreigen te zakken. Meneer van Beurden maakt mensen belachelijk als mensen achteromkijken, hoe de situatie toen was en nu is. De afgelopen jaren zijn voedselbanken als paddenstoelen uit de grond geschoten en meer dan jaren terug. De rijen worden vooral nu steeds langer. Dat geeft aan dat mensen moeite hebben om zichzelf in de eerste levensbehoeften te voorzien. Kijk naar de onbetaalbare woningen en de zorg voor mensen met een minimumloon of uitkering. Dan zegt de VVD dat het meevalt.” De motie kreeg echter alleen steun van de SP, de lokale partijen zeiden daar gaan we niet over en vonden het een forse stijging.