Besouw: Geen betaalbare woningen, wel natuur inclusief

2 oktober 2020

Besouw: Geen betaalbare woningen, wel natuur inclusief

De SP heeft tijdens de gemeenteraad van 22 september tegen het bestemmingsplan Besouw gestemd, wegens het gebrek aan betaalbare woningen. De SP heeft geprobeerd het te wijzigen voor meer betaalbare woningen maar het werd niet aangenomen. Een SP- motie voor natuur inclusief bouwen voor broedplaatsen voor vogels is wel overgenomen.

SP-raadslid Stijn van den Brekel: “De SP hoopt met het wijzigingsvoorstel in dit plan meer betaalbare koopwoningen te realiseren, nu komen er vooral dure woningen.” Raadslid Mark Verhoeven (LRG) miste in het betoog van de SP dat  70% van de verkochten woningen gekocht zijn door Goirlenaren. “Er is dus wel doorstroming in Goirle is. U kijkt terug in het verleden en kijkt niet wat we in de toekomst moeten bouwen, dat is jammer.” Reactie Van den Brekel: “Er zal wel doorstroming zijn maar dan van duur naar duur. Deze kopers laten geen goedkope woningen achter, voor de doorstroming van goedkope woningen moet er in die prijsklasse vooral gebouwd worden.”

Wethouder Fransen van Lijst Riel Goirle (LRG) gaf toe dat plan Besouw vooral bestaat uit dure woningen. “Het plan heeft een hoog ambitieniveau betreft natuur, het in staan houden van cultuurhistorische elementen en duurzaam bouwen daarom hangt er een hoog prijskaartje aan.”  De SP twijfelt achteraf of de waarden van de cultuurhistorie in dit plan wel de moeite waard is. Van den Brekel: “Ik woon er in de buurt, dan vind ik plan Puijenbroek meer waarden hebben voor behoud cultuurhistorie. Dan hadden er bij Besouw meer betaalbare woningen gekomen.”

De SP heeft een voorstel gedaan, waarin de wethouder wordt opgeroepen om met de ontwikkelaar in gesprek te gaan en aan te sporen om de woningen in het plan te voorzien van inbouwbroedkasten of dakpannen zodanig aan te passen dat zij nestmogelijkheden bieden voor bijvoorbeeld gierzwaluwen of andere vogelsoorten. Wethouder Franssen ging akkoord met het voorstel toen Henk Gabriels van Proactief Goirle vertelde dat hij 50 jaar geleden een opstel schreef over gierzwaluwen en dat ze het voorstel mee kan nemen in haar handtas. Wethouder Franssen verzekerde dat zij bij ieder gesprek bij bouwen natuur inclusief meeneemt.