Oppositie gezamenlijk tegen loondispensatie

7 juni 2018

Oppositie gezamenlijk tegen loondispensatie

Eergisteren dienden de SP samen met D66, PvdA en Arbeiderspartij een motie tegen het plan om loonkostensubsidie in te ruilen voor loondispensatie als signaal naar Den Haag. Dit stuitte echter op een blokkade van de kersverse coalitie, waardoor het met 5 tegen 18 werd verworpen.

De Diamantgroep uiten al kritiek op het plan. Waardoor de werkgever aan iemand met een arbeidsbeperking minder dan het minimumloon mag betalen. Dit is volgens de Diamantgroep een demotivatie van deze werknemers, ze verdienen net zoveel als niet werken. Het plan kwam eerder op tafel, toen zei toenmalig wethouder Theo van der Heijden (VVD) de VNG is er mee bezig dus Goirle ook. Dat werd door LRG en PAG gezegd en dat beter werkt dan een brief naar Den Haag. Fractieleider van de SP Stijn van den Brekel: “Dit kan het signaal versterken. Er zijn al raden en organisaties zoals Wij staan op, waar ik ambassadeur van ben, ons voor geweest. Goirle mag zich van ons sociaallisten, sociaalliberalen en sociaal demoraat als volledige oppositie niet achterblijven.”

Pernell Criens (PvdA): “Ik heb een aantal ambtenaren, die bezig zijn met de participatiewet, gesproken en die vinden ook een onzalig idee, dus niet alleen vanuit de landelijke politiek daarom is een signaal hard nodig.” Christel van Neerven (PAG) vertelde dat mensen niet per se onder minimumloon verdienen met het voorstel. De SP gaf aan dat als mensen er extra bureaucratie erbij krijgen door aanvraag van bijstand, er zijn mensen die toch onder minimumloon betaald worden en sommige niet. Daar is het. volgens de oppositie om te doen.

Wethouder Immink (PAG): Het is een sympathieke motie. Eric de Ridder namens de Diamant en ons heeft in de VNG stevige stellingname genomen tegen het plan. Dat werkt volgens ons beter. We wachten nog af dus de motie is overbodig.” Arno de Laat {Arbeiderspartij): “De wethouder zegt daar gaan we niet over. Als alle gemeentes deze motie indienen, zal de staatssecretaris zich achter oren krabben en denken ik kan beter werk gaan doen”. Stijn van den Brekel gaf aan het goed werk te vinden in de VNG maar dit kan het versterken. “Ik wil u op het hart drukken, als het plan bij u niet goed voelt voor te stemmen. Het huidige plan is discriminatie het zorgt voor tweedeling op de werkvloer.

De coalitie stemden tegen waardoor de motie het niet haalden. SP-fractievoorzitter: “De oppositie heeft het goed gedaan maar de coalitie is een gesloten bastion, dat beloofd wat de komende raadsperiode. Jammer!”

Bent u ook tegen het plan, teken dan petitie van Wij staan op:

Https://petities.nl/petitions/wij-staan-op-gelijke-kansen-op-de-arbeidsmarkt?locale=nl